|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
Ännu en gång; "svarar inte på mail". Varför?!?!? OBS! Lånad mail.... Fattar absolut ingenting av detta fenomen. Betydligt enklare för båda parter med mail. Ofta har man bara någon "skitfråga" som exempelvis, finns bilen kvar eller liknande. Kan någon förklara varför man inte vill ha mailsvar? Är det roligare att sitta och snacka skit med någon eller vad handlar det om? Personligen föredrar jag just mailsvar eftersom jag kan sålla bort alla dårar som annars hade tagit min tid. Jag svarar även på annonser där det står "ej mailsvar", och får svar 99.9% av fallen. Seriösa ringer...HA-HA-HA!!! |
|
|
Seriösa vs. oseriösa ja... Finns det någon "magisk" textformulering som direkt skulle sålla bort de oseriösa ifrån att både ringa och maila? Har någon av er tänkt på det? "BMW M3 V8, finns det bättre?" |
|
|
vrusapol skrev. "Seriösa vs. oseriösa ja... Finns det någon "magisk" textformulering som direkt skulle sålla bort de oseriösa ifrån att både ringa och maila? Har någon av er tänkt på det?" Jo, jag har verkligen tänkt på det. Hur många gånger har det inte hänt att det ringer folk och frågar exakt det som annonstexten ger svar på?! - Är den besiktigad? - Hur långt har den gått? - Hur många ägare? osv..osv... Flertalet gånger har jag undrat varför de frågar varför de frågar om just det som står i annonsen. Sedan verkar det finnas ensamma människor som bara vill höra en annan röst i telefon. - Jo, e han kvar? Jaha, jo, då vet jag. - Å vit var han? -Mmm, då vet jag... Är så sjukt trött på alla dönickar som ringer. Och jag kan inte för mitt liv begripa varför det blivit en trend att inte ta emot mailsvar? Inga mail. Seriösa ringer Lånad mail Herrejävlar, det verkar vara en guldgruva att tillhandahålla mail till folk :-) Jag tror helt seriöst att folk inte reflekterar över varför de undanber sig mailsvar, de gör bara som de ser att andra gör. Retar mig enormt! :-) |
|
|
Robert, jag sätter ut annonser på bilar och annat åt min farsa som är en tvättäkta datoranalfabet. Givetvis vill han nå ut till så många som möjligt genom tex blocket. Smidigast är då om spekulanterna ringer istället för att maila till mig. Jag föredrar själv att folk ringer på mina annonser, visst kan man inleda med ett mail men när man mailbrevväxlar för sjunde gången utdraget under två-tre dagar skulle jag föredra att ta ett snack på 20-30 minuter och beskriva bilen fullständigt och reda ut alla frågeställningar. Är jag själv riktigt intresserad av en bil ringer jag helst. Tycker man snabbare får ett intryck av att ägaren/bilen är seriös eller inte. |
|
|
BjörnB. Ok, din farsa är datoranalfabet, precis som jag. Intressant att du tycker det är ok att prata skit med folk i 20-30 minuter, något som skulle ta dig en halv minut att bemöta i ett mail. VM i dödsnack sker i telefon, vilket du kan värja dig ifrån om du tar svaren via mail. Ett mail kan du ignorera eller följa upp. Snabbare sätt att bilda sig en uppfattning om köparen är seriös finns inte. Inga mail...helt klart en trend som folk inte reflekterat över. |
|
|
Ja ja vi tycker uppenbarligen olika. Jag brukar inte prata skit i 30 minuter. Är det jag som ringer på en bil så har jag vissa, för mig, relevanta frågor som jag ställer och vill ha svar på. Efter 20-30 minuter vet jag oftast vad jag behöver för att avgöra om jag vill åka och titta på bilen ofta har vi även inlett en ev prisförhandlig. Visst går det fort att svara på mail men om man ska diskutera fram och tillbaka tar det ibland flera dagar innan man rett ut ganska enkla saker. Ringer nån på min annons och bara snackar skit håller inte samtalet på i 30 minuter snarare max 2 minuter. Deltar i en del förhandlingar och inköp i jobbet. Visst kan man ställa förfrågningar och skicka offerter per mail. Men vill man komma till beslut snabbt måste man prata och diskutera per telefon eller ännu hellre träffas. |
|
|
Tycker det är intressant att man tycker det är besvärligt när folk ringer på ens annonser. Potentiella kunder ser man som ett problem? Tänk om man skulle driva affärsverksamhet med den inställningen. Visst kan det finnas oseriösa peroner som hör av sig men min erfarenhet är att efter 3-5 inledande kontakter så hittar man en seriös spekulant som man ofta kan göra affär med. Klart det är lite pyssel att sälja en bil men är man inte beredd att lägga några timmar på det får man helt enkelt gå till en bilfirma och byta in bil. |
|
|
BjörnB "Tycker det är intressant att man tycker det är besvärligt när folk ringer på ens annonser. Potentiella kunder ser man som ett problem?" Nej då, visst får folk ringa. Jag vänder mig mest mot fenomenet som uppstått beträffande inga mail. Och faktum är ju att det ringer väldigt många som inte riktigt har alla hästarna i stallet, de tar jag hellre emot via mail för att själv kunna gå vidare. Exempelvis är jag glad att hon som ville byta sin rostiga Opel+en lap-top just mailade. En mailkonversation kan gå väl så snabbt, ofta kan man man snabbt reda ut saker och eventuellt komplettera med fler bilder. Min erfarenhet är att jag hittar lika många seriösa bland de som ringer som bland de som mailar. Så den stora frågan kvarstår; varför har det blivit en trend att inte vilja ta emot mailsvar. Tycker man det är besvärligt med mail och ser potentiella kunder som ett problem? Orkar man inte pyssla med mail några minuter tycker jag att man kan gå till en firma och helt enkelt byta in sin bil. INGA MAIL SERIÖSA RINGER LÅNAD MAIL Fattar faktiskt inte ett skit av detta, vi lever ändå i en tid då just datorn utgör en väldigt stor del av vår kommunikation. |
|
| Problemet för många som vill sälja sin bil privat med att byta in sin bil, är ju att dom förlorar i regel mycket pengar på att byta in sin bil i en bilaffär. Man får lov helt enkelt att göra ett val, antingen eller. Privat när man säljer finns det alla möjliga som kommer att ringa, dom som verkar seriösa, men är oseriösa o.s.v. Eller byta in den hos en bilaffär och förlora en massa pengar. Valet är ditt. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Är jag intresserad av en bil....har jag 2 frågor!!! Finns den kvar? Hur ser historiken ut? Mer behövs inte....då jag hellre ser den live...än att se några överförskönade bilder på internet!! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Robert, jag lägger ingen värdering i mail framför telefon när jag reagerar på att vissa tycker det är jobbigt när spekulanterna här av sig på det sätt de passar dem. Många tar det som en personlig förolämpning när spekulanten försöker pruta. Köper jag bil mailar jag och frågar ungefär samma frågor som M635, om den finns kvar, dokumentation, utrustning osv. Tycker sällan man får några riktigt bra svar om skicket på bilen via mail man vill gärna ställa vissa konkreta frågor som man vill ha ett spontant svar på. Kompletterande bilder kan vara intressant om bilen finns långt borta. Är det fortfarande intressant ringer jag. När man säljer bil är det (nästan) helt på köparens villkor. Vill han hålla kontakt via mail, telefon, fax, brev så är det upp till honom. Är han inte uppenbart oseriös eller att man har tillräckligt med seriösa spekulanter ställer jag givetvis upp. |
|
|
så en riktigt höjdare nyss.... Länk Den äv avställd, varför står det ej i texten?=S "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
Att människor inte behärskar det svenska språket fullt ut verkar många tro att det betyder att säljaren är totalt inkompetent vad gäller bilar. Det kanske är där man kan göra fynden p.g.a alla fördomar. Kanske är det så att vi är många här som skulle ha svårt att sälja en bra bil i ett främmande land.. AE |
|
|
behärska språket är väl en sak, men uppenbara slarvfel och undanhållande av information är en helt annan..... "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
Och det faktumet att man lägger in "bmw" som avsändarnamn, vad har man då mer att dölja??? Mats BMW CS #5847 |
|
|
BjörnB "När man säljer bil är det (nästan) helt på köparens villkor. Vill han hålla kontakt via mail, telefon, fax, brev så är det upp till honom" Exakt! Jag förtår inte varför man som säljare väljer bort ett av kontaktalternativen. Jag tror att det här med "inga mail", har blivit en trend utan att folk egentligen reflekterar över varför de skriver så. De har sett att andra gör så och gör likadant. Ungefär som det här med att dölja reg.nr på en vardagsbil. Även det tror jag är en trend som folk hakar på utan att egentligen ha funderat över varför. Varför skulle jag vara oseriös om jag mailar? Jag tycker det är som att stänga igen butiksdörren mitt framför näsan på folk när man skriver "Inga mail", "seriösa ringer"... Som säljare idag kan man knappast vara så kräsen att man inte kan ta emot ett mail. Personligen får folk gärna skicka röksignaler eller en brevduva till mig, bara de visar intresse för bilen jag ska sälja. Sedan att jag personligen föredrar en inledande mailkontakt har egentligen inte med saken att göra, jag begriper som sagt bara inte det här fenomenet med "Inga Mail"... Tror jag ska starta en ny rörelse, Robbans mailadressuthyrning...verkar finnas gott underlag i alla fall :-) |
|
|
lösbar drag krock Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
haha Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
Här har ni en riktigt huvudvärkande annons att studera (om ni orkar) :-) Länk |
|
|
Att säljaren lägger in BMW som användarnamn kan ju bero på att han annonserat som Hassan förut och inte fått någon respons. Jag skulle känna mig kränkt om mitt namn inte funkade i ett annat land.. Vad gäller privatköp, råder jag alla att kolla om bilen är påställd och försäkrad innan man ger sig ut på provtur. Det är fullt tillåtet att sälja en bil i vilket skick och status som helst och det är alltid förarens ansvar att allt är i ordning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.