AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.384

Byta belysning i Alpine CDE-9871R?

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag har en Alpine CDE-9871R bilstereo med grön belysning.

Länk

Problemet är att den gröna belysningen inte matchar den rödaktiga beslyningen i BMW:n. Jag antar att belsyningen kan ändras men vet inte riktigt hur.

Är det någon som har bytt belysning i en Alpinestereo eller som har andra tips som exempelvis vilka dioder/lampor som matchar BMW:s röda belysning av knappar etc?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tror inte det går att byta några dioder el likn i maskinen för att uppnå en annan färg då jag tror de är ytmonterade , rekommenderar dig istället att byta HU till en med matchande färg på displayen
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Ok, jag har en äldre Alpine med liknande panel som inte är mycket värt nu för tiden. Jag ska ta och kolla med den först hur den sitter ihop och vilka typer av dioder den använder sig av.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag har kollat och belysningen i min äldre Alpine och den består av små små glödlampor med färgade gummihattar se bild nedan. Tyvärr så är det så att den nyare stereon har ytmonterade dioder som jag inte har för avsikt att byta ut, tyvärr.

Men men, den äldre stereons färger kan man ju byta ut om jag nu skulle vilja detta. Endast att hitta tunnt gummi i rätt nyans. Men då jag inte vill använda mig av den äldre stereon så det är nog kört för mig.

Jag har kollat på lite olika nyare modeller men ingen har den belysning jag vill ha. Antingen kostar de multum eller så ser de ut som ett ett och ett halvt sjuttitalsdisko. :(

Länk
Länk
Länk
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag har inte givit upp helt utan tänkte kolla upp möjligheten att ändra belysning med hjälp av färgfilter. Någon som testat detta? Bla annat framför en LCD-display är tydligen detta att rekommendera då det snabbt och enkelt byter till önskad färg. Dock kan det ju vara problemantiskt att omvandla grön färg till orangeröd som det är i BMW:n.

Men skam den som ger sig. Och, nej, det är inte ett alternativ att byta HU då jag annars är nöjd med den som jag har och resten, enligt mig, antingen är för fula, dyra, eller har alltför kass iPod-lösning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.