AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.333

Vad tycker ni om oljebyte

hO
5
hOOters
z3 1,9 -99
Hej där ute
Jag har en z3-99 face som numera gått ca 2400 mil och det är ju snart vinter.
Tänker inte ställa av den och kommer väl att köra vid fint väder och det hoppas vi väl på .
En fråga , har ju inte gjort 1:a inspektionen ännu men vad tycker ni skall jag byta olja ändå.

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Oljan åldras och tar åt sig vatten även om bilen inte körs mycket. Tveka inte, byt olja en gång om året det mår din bil bra av - även om du inte kör så mycket. Att köra korta sträckor är dessutom det sämsta man kan utsätta oljan för med undantag av för hög temperatur (då koksar den).

Tror oljan är det sista jag skulle pruta på.....
hO
5
hOOters
z3 1,9 -99
Hmm trodde väl det också, fick ett kontra besked ifrån bilhandlaren..
Har aldrig bytat på z3 , jobbigt eller bör man läömna in den.

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Beror på hur händig du är,men det skall vell du klara av själv.Inget jobbigt alls tycker jag.så byt själv...
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Skall man byta innan vintern eller vänta till våren om bilen skall vintervila?

Min Z3: Länk
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Bättre att bilen får stå med fräch ny bytt olja över vinter...
Hej.

Byt innan vintern.

En av oljans uppgifter är att rena motorn och det medför att gammal olja bl a innehåller en del sura produkter. Motorn mår bättre med ny fräsch olja över vintern.
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Men oljan drar ju till sig fukt under vintern då eller????

Min Z3: Länk
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Inte så farligt med fuktupptagning om bilen står. Men hOOters har tänkt sig köra bilen då & då och i dom lägena är det alltid bättre ju schysstare olja man har!

Men visst, ska bilen stå så kan man ju lika gärna tänka sig ett byte innan den tas i bruk i vår! Nästan lite tycke o smak tycker jag.....

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
det är tydligen en intressant fråga det här, det är klart ny fräsch olja då bilen ska stå över vintern är väl det bästa, men jag undrar, är det någon som verkligen VET och kan delge oss som bara tror att det ska vara så eller så ,och kan redogöra vilka "skador" som kan uppstå vid beg olja över vintern, själv så byter jag numera oljan inför vintern i min Z, för jag tar åt mig av alla "tyckare" men mina tidigare och billigare bilar som varit sommarcabbar och som avställts under vinterhalvåret har jag inte varit så förutseende med, och de har aldrig tagit någon som helst skada av att den beg. oljan stått över vintern men motorn har varmkörts några gånger under avställningen
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.