AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.318

Varför får jag inte ljud i högtalarna?

Håller på att koppla in "stereo" i min vinterbil... Har satt två stycken högtalare där bak 90w samt två diskanter där fram... men får inget att fungera...

Det är en bandspelare som ska fungera och högtalarna ska också fungera... Ifrån bandspelarn finns en pluskabel och antenkabel..Dessa är inkopplade och stereon lyser...

Det går även två par med kablar ut... Svart/grön och gröna... Har försökt att koppla dessa till högtalarna men inget ljud kommer... Det enda är när man sätter dit t ex en svart/grön samt en liten annan svart kabel som går ut ifrån bandspelarn.. Då kommer det riktigt burkigt och dåligt ljud...

Liksaå kommer det dåligt ljud om man sätter svart/grön och en grön på samma högtalare,.. Får inget ljud i skiten genom att koppla normalt... dvs två svart/grön till en högtalare..

Jag har ju även dessa två helsvarta kablar som går ut ifrån bandspelarn.. Vad är dessa till för?

Tacksam för svar..
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Normalt är DEFINITIVT inte att koppla två svart/gröna till en högtalare. Normalt är kablarna kodade tex grön och grön/svart är en kanal, röd och röd/svart en annan, etc där -/svart indikerar minus. Kolla instruktionsboken för bandaren.
Du har väl kopplat in delningsfilter till högtalarna?
Diskanter och mellanregister/midbas skall sitta så nära varandra som möjligt.
Okej... Första gången jag pysslar med detta...Men iaf... Om jag skiter i de där diskanterna och bara kör på de där 90w-arna...

Menar du att jag ska ta en grön/svart och en grön till en högtalare? Dvs grön/svart = t ex plus och de gröna är minus?

Och vad är delningsfilter?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ja, testa grön/svart (minus) och grön (plus) till en högtalare (dock ej diskant då de ej tål effekten) och se vad som händer. Delningsfilter delar upp signalen från bandaren i lämpliga frekvenser för diskanter och mellanregister. Exempel på kit där delningsfilter ingår, Länk

Vissa koaxialhögtalare har dock enkelt delningsfilter inbyggt då kan du utan risk koppla in dina högtalarkablar där, exempelvis Länk
Kane: Får tacka för hjälpen... Gjorde som du gjorde nu... Hade ett rikgit bra lysrör ute i bilen när jag grejade denna gång...

Dock så insåg jag att högtalarna lät skit fortfarande... Föränn jag satte i ett band och dissade radio... Då lät det riktigt bra... Nått fel på radion tror jag... Kul att veta att högtalare/bandare funkar nu iaf...

Hade tydligen två högtalare vid fötterna också som jag inte visste om...

Men iaf... Tack för hjälpen! Ps... Hur kopplar man in diskanterna? Ds.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.