|
|
|
|---|---|
tka |
Jag har fått vibrationer i bilen vid låga farter,upptill 110,men vid t.ex 200 går den kanon,jag har nya däck 235/275-18 som är balanserade ,vad kan det bero på? tka |
malcon |
Låter som obalans. Kolla med olika lufttryck, ett annat alt är att balansera om däcken på en "annan" firma,det kan vara värt ett försök. |
|
Stora och breda hjul är väldigt känsliga för obalans. Ibland kan de komma "i fas" vilket skapar resonanser som gör att bilen känns obalanserad. Då kan det räcka att svänga krafigt fram och tillbaka några gånger under färd för att de ska hamna ur fas igen. Värt att prova om det hjälper, men se till att ingen ligger bakom... // CLiFF |
|
|
Kan vara dåligt balanserade däck. Kör tillbaka till däckfirman och påtala problemet. Det kan också vara så illa att däcken inte är riktigt runda. Det förekommer framförallt på lågprisdäck. Då hjälper det inte att balansera hjulen. I värsta fall kan det vara fälgarna som har fått en smäll och blivit orunda, då går det att rikta upp fälgarna. Hastighetsintervallet 80-100km/h brukar vara mest kritiskt för vibrationer. Mvh |
|
|
Hej ! Har samma problem med min bil där jag nyligen bytt till 235/50-18 fram och 255/45-18 bak. Köpte hela "kitet" via BMW-powers annonsmarknad (nästan nytt !). Alltså, fälgar med monterade däck. Tilläggas bör att det är Contisportdäck tillverkade i Tyskland så det är inget lågprissmäck. Har varit på två däckfirmor som hävdar att ett däck råkat ut för en separation. Kan ha kommit efter en smäll eller så kan det ha funnits sen däcket var nytt. Detta gör att däcket inte är helt runt vilket yttrar sig i obalans. Inget kul alls. Snackade med en kompis som för länge sedan hade använt sig av något medel som tydligen är vanligt bland yrkesförare. Man häller helt enkelt ut någon sorts vätska inuti däcket. Denna stelnar sedan under körning. Pga centrifugalkraften så hamnar den alltid på "rätt ställe" varför däcket då skall bli perfekt balanserat. Någon som hört talas om detta eller ? / Nysse |
|
| Jag hade problem med obalans på min bil, och satsade då på att få det balanserat på hjulaxeln. Balanseringskillen påpekade också att en vanlig balansering är lite bortkastad då bmw (mercedes, volvo också) har ganska känsliga framvagnar. Det blir bra mycket exaktare med balansering "på plats". | |
betriebsanleitung |
En 750 är inte byggd för 18 tums hjul&lågprofildäck.Jag har också haft samma problem med skakningar och spårningar med 18 tum ,provade samma hjul på 850n och då var det lite bättre.Antar att det är för den är lite styvare.Det minsta slitage i framvagn som inte märks med originalhjul blir så man håller på att flyga av vägen med 18 tum. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.