AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.345

Tempgivare till motorstyrning, var?

Sa
3
Sanny
525ix Touring -93
Kom ut en morgon och skulle starta bilen utan något vidare resultat. Gjorde lite felsökning så som soppapumpen, kollade gnista och allt var i sin ordning. Envis som man är så körde man ju självklart slut på batteriet. Som tur var hade jag ett fräscht optima ståendes så slängde i den och fortsatte köra lite på startmotorn. Efter ett tag började det komma lite livstecken och tillslut så hoppade den igång. Lät den gå tills den blev varm och tog sedan en sväng och den gick precis som förut. Stängde av den och prövade starta och det var inga problem. Bilen har nu inte hunnit blivit kall i skrivande stund men åtekommer om mer info när den blivit det.

Det känns som att det borde vara "kallstartsgivaren"? Och var sitter den? Kostnad?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du har en luftmassemätare av modernt snitt (hot-film) som sköter kallstartupprikningen. Länk.
Kvarstår problemet, kolla efter tjuvluft i bälgen mellan LMM och insuget.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här sitter en lufttemp. sensor, pos. 13 Länk
Här sitter två vattentempsensorer. Den ena styr temp. mätaren och den andra motorstyrningen: Länk
Det har diskuterats förrut vilken som hör till vad, så mitt tips är att söka på forumet.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag svamlade nog lite i mitt första inlägg. Det är på bilar med modern LMM insprutningen som sköter kallstartupprikningen, med hjälp av signal från en av de nämda vattentemp. givarna. Kanske en mer korrekt beskrivning..

AE
Sa
3
Sanny
525ix Touring -93
Tack å tack, ska köpa mig en ny och se ifall det hjälper.
Ta
33
Tamm
535i, -89
Jag undrar om det kan vara på grund av felaktiga värden från tempgivaren på termostathuset som min bil inte motorbromsar korrekt
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Mät upp givaren först, ska ju bli lägre motstånd ju högre temp, ett så kallat NTC motstånd...bör ligga på några kilo-ohm vid kall och kring 100-400 ohm vid 20 grader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.