|
|
|
|---|---|
|
tex E92 330i ska dra 0.72l/mil blandad körning, kan jämföras med A5 1.8T FSI med 100hk mindre som ska dra 0.73l/mil blandad körning eller tex 3d 120d med 177hk som drar 0.49l/mil vilket är lika lite som A3 1.9tdi på 105hk. Är det drömsiffror från BMW eller håller dem i verkligheten? | |
|
Med tanke på att Christian Vettel lyckades köra en 530i på 0,55 l/mil i den senaste BMW Magasinet så går det absolut att komma ned i dessa siffrorna. |
|
|
Att en BMW 330 skulle dra 0,72 i något som överhuvudtaget liknar verklig körning är inte sant - alls. Däremot kan den säkert göra det i EUs körcykel. Problemet med den är till exempel att accelerationerna sker i tempo 0-50 km/h på 22 sek bland annat. Kör någon så? Nix men problemet är alltså inte BMW unikt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Det går absolut att köra bilarna och komma under de angivna förbrukningssiffrorna! Många vet inte hur man skall köra ekonomiskt och ligger över eller tom. långt över angivna siffror. Börja man köra enligt Eco Driving-metoden så kommer man ner i dessa siffror lätt. |
|
| Min 330 ligger på ca 0,70-0,75 till och från jobbet utan någon överdriven snålkörning. Dock är det 85% landsväg, så den borde dra mindre enligt de officiella siffrorna. Jag är dock nöjd med förbrukningen, det är ju trots allt en sexa på 272 hästar vi pratar om. | |
|
Farsan kör snålt...har alltid gjort det... Trots det så kommer han inte riktigt ner i förbrukningssiffrorna som BMW hävdar...7,3l/100km hävdar BMW i blandad körning... Farsgubben kommer ner i ca 0,75-0,76l/mil med sin 523i manuella -07:a med BMW efficient teknik(bl.a jetstråleinsprutning osv).. Han körde faktiskt snålare med sin f.d 523i-97.. Nu har visserligen hans nya vagn inte rullat mer än några hundra mil...får väl se om den "släpper" vid 2-3tusen mil eller så.. Mvh Janne. |
|
|
Måste väl tillägga att -97:an saknade ac :) Dessutom har han ac inkopplad hela tiden nu på sin -07.a,gör ju en del... Mvh Janne. |
|
|
Klart det går, och att köra ännu lägre, men det är inget roligt att köra så, och det sliter väl mer på bilarna att ligga med högt moment hela tiden. accelerera lagom fort upp och ligg på höga växlar, så sjunker förbrukningen drastiskt mot att har roligt. Men ska man köra "miljövänligt" kan man lika gärna köpa länskort (toyota), har man BMW är det väl för att njuta av bilfärden. En bekant har 120i 170 hk, den ligger på ca 0,1 - 0,2 liter/mil över EU-cykeln, och han kör lite mer inspirerat. |
|
|
Håller med om att man antagligen inte har en BMW för att man vill snålköra hela tiden, men jag tycker det är bra att de har kommit så långt att man kan "vardagsköra" till och från jobbet med en bra bränsleekonomi. Tycker det glöms bort lite för ofta, men BMW har faktiskt bland världens snålaste och mest miljövänliga motorer om man ser till deras effekt. Min 330i släpper ut 171 g co2 per kilometer, en Volvo V70 2,5T släpper ut 222, och då har jag 72 hästar mer. Men visst, ska man följa den fina växelindikatorn som finns på "efficient dynamics"-modellerna så blir det inte så spännande att köra, men snålt blir det ;) |
|
|
Strebern: Visst,ska man köra inspirerat så kostar det...detta gör inte farsgubben...och han trivs med det :) Han misshandlar inte motorn,utan han har kört snålt ända sedan födseln och motorerna går utmärkt ändå.. Man kan säga att han "kan" snålkörning utan att misshandla motorn.. Men nu handlade tråden om hur snålt köparna av denna "snålteknikbil" kör sina vagnar.... Och det tycker jag är intressant fortfarande :) Mvh Janne. |
|
| att köra en A4 2.0 T FSI under 0.8 är en dessutom en utopi | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.