|
|
|
|---|---|
|
Mina främre dämpare är slut. Bytte fjädrar fram igår och dämparna kan man använda som cykelpump. Någon som har något tips vad man kan göra, förutom att köpa nya som kostar skjortan (typ 15000 för 2) Passar benen från vanliga E34? Its not the smell that kills, its the FART | |
|
Det skall tydligen finnas firmor som kan renovera dessa dämpare, vet dessvärre inte vad de heter, men vet att någon i england gjort det med lyckat resultat. Har även läst om en firma här på hemmaplan som skulle kunna göra det. Att montera dämpare/fjädrar runt om från en vanlig E34, exempelvis 535i, samt då även plugga nivåregleringen. kan fungera, men är en snikig budgetlösning om i mitt tycke sänker andrahandsvärdet rejält. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Prova omega 917 Länk INNAN du kasserar original dämparna håller med Kalle att andrahandsvärdet får sig en rejäl knuff neråt med plugning! BMW har ju 20% rabatt vid vissa tillfällen när kanske någon annan vet? Mvh Danne |
|
|
Här är tråden med information om vad du gör för att renovera EDCdämparna Länk Om du har en risig M5: a då gör det inget att montera vanliga dämpare, men om den är fin/hyfsat fin så köp nya eller renovera, EDC är en viktig del i M5 3,8 + andra E34 med EDC III så att byta bort dom är ett kraftigt minus, jag skulle inte ens vara intresserad till exempel om du inte gav bort bilen=) Stephan |
|
| Piddemannen: Jag skall förmodligen köpa nya dämpare/fjädrar mm runt om i vår...Du kan efter bytet få köpa mina snusstorra främre fjäderben...:-) | |
|
Asså om man leker med tanken, någon som har haft av de "boge" pluggarna/ elektriska ventilerna nere på benet? De går kanske att fylla på olja och " täta packboxen" uppe kring kolvstången?? Kanske en väldigt dum idè :-) Its not the smell that kills, its the FART |
|
|
Hej! "täta packboxen" med silikon eller???? Nej du, det finns inga (fungerande) genvägar när det gäller trasig EDC. Om du önskar så kan du som sagt montera dit Fjäderben fram och bak från en M5 3.6/535 inkl stötdämparfästen och fjädrar. Detta blir nog ganska dyrt (beg fjäderben, nya fjädrar + dämpare, alla fästen etc + jobb om du inte kan göra allt själv9 det är ju inte lönt att sätta dit beggade dämpare med de beg fjäderbenen, då ligger ju alldeles lika risigt till som du gör nu och då har det redan kostat ganska många pengar..... Att få EDC seriöst renoverad för 200£/styck fram och 100£/styck bak + frakt âr riktigt prisvärt. Skulle inte ens tänka på andra lösningar (undantaget nya dämpare från BMW om man är gjord av pengar) MVH: Sakke |
|
| DrSakke: Vilka garantier lämnas vid rep av EDC-fjäderben? Testas benen före & efter rep (mina fjäderben läcker ej men ja kan tänka mig att de inte är lika kurranta som nya)? | |
|
Hej! Firman som utför jobbet har inte kommit ut med ngt tilbud officiellt, priserna tror jag dock stämmer ganska bra, Man håller på att testa ett par uppsättningar reparerade dämpare för at vara säker på att det är ett hållbart metod. Vad jag har förstått så är detta en seriös firma som tillverkar och reparerar specialdämpare på beställning samt säljer/repar Koni underställ. Dämparna testas på en testbänk efter reparation och värdena jämförs med de som man har mätt upp på en ny dämpare. På framdämpare så byts i stort sett allt av rörliga delar inklusive dämparskaftet så at de ska motsvara en ny dämpare. Vad jag förstår så är det vanlig garanti som gäller...iaf kan det inte vara mycket samre än det som BMW lämnar (1 år delar/6mån arbete) med tanke på pris så är detta en "no brainer". Dessutom så är designen på packboxar upgraderat så att de ska hålla längre(Orig EDC dämpare har inte precis rykte om sig att vara hållbara, speciellt fram) Ny låter det här som ett reklam, men det är det inte. âr bara otroligt glad för att det finns ett alternativt tillbud med tanke på de hutlösa priserna som BMW vill ha för dessa dämpare. Dessutom har dom ju höjt priserna och förlängd licensen för att ha monopol på detta..... :o( MVH: Sakke |
|
| DrSakke: Har du någon länk? Vet du om de även blästrar o lackar om dämparna (vill även att det skall se "nytt" ut)? För övrigt är det väl lag på 2 års garanti på reservdelar om jag ej missminner mig.. | |
|
Hej! Länken har redan stephan735i lagt upp tidigare i tråden. Det är en tråd på M5board.com, där en kille har kontaktat firman i fråga om detta. nu håller de på att testa reparerade dämpare och samla ihop trasiga enheter för ett utbytesprogram så att man behöver inte vänta så länge(man betalar reparation+pant, panten får man tillbaka när man levererar tillbaka de gamla trasiga. Detta är en förutsättning till att detta ska fungera och att man inte får slut på råmaterial. Firman lägger upp kontaktinfo när de är klara med det hela och kan börja leverera. Ja, de blästras och lackas. MVH: Sakke |
|
| DrSakke: Låter ju lovande iaf...Tror man får räkna runt 800£ för 4 ben + frakt, så gissningsvis landar 4 renoverade ben inkl frakt på 14" Skr...De e iaf hälften av av vad nya kostar (förutsatt att man köper när BMW har 20% rabatt, det inträffar en gång om året i Solna iaf...) | |
|
Hej! Jovisst gör det det!!! De priserna som är angetts preliminärt var 150£ fram och ca 100£ bak /stykk, efter att man bestämde att byta skaftet fram också så blev det 200£fram.... Så om man räknar lite i överkant för bakdämpare så borde kostnaden bli ca 700£+frakt. men oavsett bra jämfört med BMW erbjuder. Egentligen en principsak att INTE handla hos BMW när dom inte tar hänsyn till att bilarna börjar bli gamla och snart överstiger dämparnas värde bilens marknadsvärde (jag, vet inte för toppex/touring men ändå...) Denna dämpare blev ju brukt iaf i alfa 164 toppmodeller, och ALFA s priis för dämparna är lite annan. Priset är omotiverat högt hos BMW. MVH Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.