AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.665

Rostskydda bilen - spray

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Statens Provningsanstalt rekommenderar
Korrosionsinstitutets Rapport 2001:8 säger att svenska bilar finns i världens mest korrosiva vägmiljö och kan börja rosta redan efter 3 år. Rapporten rekommenderar följande:

"För bilägare som vill förbättra och förlänga bilens rostskydd rekommenderas att för bilar utan behandling med s k hålrumsvätskor från fabrik, omgående utföra en kompletterande rostskyddsmedelsbehandling. För bilar som från fabrik inte har fullgod behandling med rostskyddsmedel rekommenderas en kompletterande behandling inom 3-4 år. För bilar med bra rostskyddsmedelsbehandling från fabrik är det inte nödvändigt med en kompletterande behandling under de första 6-7 åren."

.....Efter detta läsande så vända jag mig till butiken och köpte spray för underredet, och funderade på den för hålrum o dörrar också.

Produterna finns här : Länk (finns andra fabrikat också)

Jag undrar nu har jag skall änvända dessa och i vilken utstreckning jag behöver dem?

1, Underredat = tjockare spray , Hur bra måste jag tvätta bilen undertill innan jag sprayar? Räcker det med högtrycken? Eller måste jag fram med diskborsten och starkare rengöringsmedel?

2, Hålrummen = Tunnare spray , Jag lästa att vissa bilar har små plastpluppar runt om i karossen, t.ex. i dörrkarmen, dessa pluppar skall man kunna pilla bort o då kommer man "in" i plåten, och kan där spraya medel för att undvika rost innefrån.

Jag pillade loss ett par stycken men där fanna inget hål, bara en skruv, antar man justerat något med denna skruv(?) Någon som känner till ifall BMW 320 har dessa hål att komma in i? Eller måste man vara så magstark att borra sig in?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Om du tvättar bilen noga undertill så måste den vara helt torr innan du behandlar den. Du behöver tillgång till varmgarage, torkfläkt och eventuellt avfuktare.

Det är inte ovanligt att professionella rostbehandlare får borra sig in för att kunna behandla bilarna.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det finns instruktioner utgivna av rostskyddstillverkarna som anger hur och vilken vätska som skall användas på olika ställen för varje bil. I dessa anges också var man skall borra hål för att skydda hålrummen. Hålen pluggas sedan med små plastpluggar.

Dessa instruktioner är gjorda för auktoriserade rostskyddsfirmor och är förmodligen svåra att komma över för nyare bilar. Se exempel: Länk

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag var i kontakt med Tuff-Kote i går angående rostskydd. Enligt den jag pratade med så ångtvättar man hela bilen och låter den sen torka i en speciell tork under minst ett dygn. När bilen är helt torr börjar proceduren med olika typer av vätskor och kontentan av samtalet var att deras system ligger långt, långt över vad man som lekman kan prestera.
Det kostar en slant, drygt 5000:-, men jag vill nog gärna tro att det är värt det.
Efter en grundlig rostskyddsbehanling kanske man kan underhålla skyddet med GörDetSjälvSpray.

mvh Magnus Melkersson
Sextrettifemman: Länk
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Jag har jobbat som rostskyddsmontör och det är som som GooCart säger u kan inte göra i närheten samma behandling själv. det u kan göra någotsånär är tjock underredsmassa men det är den tunna man sprutar i hålrum och balkar som är det viktiga för rostskydd.
bmw har väldigt bra rostskydd undertill men ska man bättra rostskyddet så är det bättre att lämna den till proffs

mvh kim
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Tack för alla svar!

Är det vettigt att bättra på med rost-spray på de ståldelar man ser synligt i hjulhuset när man t.ex byter däcken?

Vilka firmor göra dessa proffisga rostskyddsbehandlingar? Jag kanske kan kolla på eniro.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.