|
|
|
|---|---|
Beamrider |
Farthållaren gasade till omotiverat vid normala körförhållande. Problemet var inte vajer, justering, m.m m.m. ...utan så enkelt som ett byte av hastighetsgivaren som sitter på bakaxeln, och vips var det irriterande obehaget borta. Kanske kan vara till glädje för någon annan också? Ungefär 250 spänn försvann ur plånboken. |
|
Har du list att precisera dina FD. problem lite mer? Jag har haft mindre störningar och din lösning låter intressant. Surfa in på beam.at/bimmer |
|
Beamrider |
Ja det kan jag gärna göra. Problemen var inte så allvarliga utan att man kanske kunde förtränga och bortse ifrån dom, men tyvärr funkar inte jag så, finns grejorna så ska dom fungera. När jag på plan väg körde med farthållaren på, gasade farthållaren till mindre kraftigt, som om den ville kompensera en hastighetsförlust. I många andra bilar finns det en reostat på styrenheten till farthållaren som man kan ställa in känsligheten på. Dock inte på BMW (inte denna typen av farthållare) åtminstone. Man skulle ju kunna härleda det till för kraftig känslighet i toleransen på hastighetskompensationen. Wiren måste vara rätt justerad, men detta var inte heller ett problem i mitt fall. Alltså, uteslutsmetoden: Hastighetsgivaren som används av hastighetsmätaren och farthållaren bl.a.var kvar att ge sig på. Eftersom den inte kostade en förmögenhet, brydde jag mig inte om att mäta och löda, utan helt enkelt bytte den. I vissa fall kan jag tänka mig att kabeln från givaren in i bilen kan vara oxiderad, i så fall finns det repsatser på BMW för detta. Lustigt nog kände ingen till lösningen på problemet, varken på BMW eller 2 av dom killar jag snackat med som jobbat 10+ på BMW verkstad. Keep on Beeming |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.