AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.930

Mäta tändkablar

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hur mäter man effektivast att en tändkabel är 100% frisk? Testade att pipa från hatt till hatt på samma kabel men fick ingen kontakt på någon kabel av dem 6 st men jag vet att dem fungerar, hur kommer det sej?

MVH Robban B
Be
278
Bengt C
523i -96
"Pipa" (om jag förstår dig rätt) kan du bara göra om det är kopparkablar. Dessa har nästan ingen resistans och därför indikerar "pipmojjen" kontakt. Man brukar normalt inte använda kopparkablar. Av hänsyn till radiomottagare i närheten brukar tändkabkablar ha någon form av resistansmaterial i ledaren. Något jäkla jox med spiraltrådar, kolpulver, bomull... Jag vet inte, allehanda skit. Dessa kablar har typisk 100-1000 ohm eller så, från hatt till hatt. Du behöver ett instrument som kan mäta resistans för att se att de verkar ok. Alltså ett vanligt universalinstument som idag kan köpas för <100 kr på massor av ställen.

Ovanstående test är emellertid lite ointressant då det man egentligen vill veta är att isoleringen är fullgod. Att det inte finns sprickor i isoleringen med fukt och föroreningar som suger gnistenergi. Att kolla detta på ett riktigt sätt kräver isolationsprovare vilket i princip ingen har. Jag brukar ansuta en vanlig resistansmätare som kan mäta upp till 30 megaohm mellan innerledaren och t.ex. motorblocket. Om den då indikerar "avbrott" brukar jag nöja mig med det och anta att kablarna är hela. (Jag har aldrig bytt en tändkabel i hela mitt 60.000 mil långa liv.)

Kanske skulle man komplettera testen ovan med att spraya saltvatten med blomsterspruta eller liknande. Då kanske(?) man skulle kunna göra en vettig kontroll av isolationsförmågan.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
pipa funkar nog bara om det är väldigt lågt motstånd i kabeln. Du måste mäta med ohmmätare. Dessutom kan ju kabeln funka även om det är ett litewt avbrott i den, det hoppar bara en gnista där när den tänder.

/Mats J
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tanken med testet är att jag vill kunna utröna vilka av mina tändkabelsatser till V12:an som är i fullgott skick (har en hel kasse med säkert 15 satser) så istället för att bara slumpa ut två satser som jag ska använda när jag lyfter i motorn igen så tänkte jag om man kunde kolla detta och med säkerhet montra på ett par som verkligen fungerar... Tänkte att det kanske finns något specifikt ohm-värde dem ska hålla sej kring för att anses vara i fullgott skick!?

MVH Robban B
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Robban B;
Va gött!
Låna en pro-Megger eller nåt (Jag kan låna ut en i mitten av Blekinge), kör alla kablar du har och lägg upp resultaten här.
Jag har en på jobbet där du kan få registrerat på datorn senare utan krabb, dvs. du behöver inte skriva av, bara köra igenom högen.

Hade varit interessant att veta när man ska byta eller inte eller om..

Jag vet inte men min bil är så in i Bayern stabil och välljudande alltid?

/S
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Vad coolt! Få se om jag ska neråt om några veckor, då skulle man ju kunna passa på att testa hela högen! Vore riktigt kul att se vad man får för värden!

MVH Robban B
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Robban B!
Så vitt jag förstått så ska det vara optimalt 6,3 ohm mätt från hatt till hatt,kan dock vara lurigt ibland om keramiken har sprickbildning pga ovarsam behandling under sin livstid.Hade stora problem ett tag som V-12 ägare och gick igenom ett stort antal kablar/hattar innan det blev bra.
Mvh Dic.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Robban B, nu blev jag avundsjuk... är det riktiga 750 kablar med givaren på? Dom kostar ju en del nya...

/Mats J
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hehe a det är dem riktiga med impulsgivaren på avsedd för M70`n:)

MVH Robban B
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Minns inte till 100% men skulle inte kablarna vara nånting i 5Kohms klassen? 5,2-5,4 är siffror som hoppar upp i huvudet men det kan även vara alkohol procenten på ölen jag håller på med..

Mats J: Har du skaffat en till 750?

På en mera ledsam not: I denna tråd skulle Paap ha haft en hel del vetttigt att berätta, troligtvis på ett huoristiskt sätt..

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
mmm den mannen satt inne med en hel del kunnskap om M70`n, känns väldigt tomt utan honom här på forumet när man diskuterar just 750n och den mytomspunna M70`n...

Ska ohm-mäta mina kablar och se vilka värden jag får fram..

MVH Robban B
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej igen!
Vill med bestämdhet hävda att om du använder kablar/hattar som ger under 6 ohm så får du problem,de kan funka men ger i längden andra problem med varma stift,sämre förbränning,Lambda knasar,taskiga kattar och så är cirkusen igång igen.Däremot så finns för de som behöver nya kablar till M70 ett ställe i Spånga som har "tången" och de klämmer kablar om man kommer dit med lösa delar inköpt på Bmw.
Mvh Dic.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
mick 750, japp, svårt att låta bli när dom är så billiga, men den sista är inte riktigt komplett, kanske blir en racer av den... Nuär det rätt fullt på tomten :)
/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.