|
|
|
|---|---|
|
Märkte när jag tvättade caben att 3 hjulbultar saknas, samt att en satt löst. Den som var lös var dessutom en låsbult. Kan bultarna bara lossa av sig själv, eller kan nån ha stulet dom? Veckan efter märkte min son att en bult saknades på coupén, också den en låsbult. Någon mer som råkat ut för detta! BMW CS #5206 | |
|
Låter som drägg har varit och taffsat på era bilar! Ladda bössan och fram med basebollträna!!! Får hoppas på god jaktlycka. Mvh Danne |
|
|
Drar man inte åt bultar tillräckligt vibrerar de ju loss. Det enda jag tycker verkar lite skumt är hur någon lyckats lossa på låsbultarna. Klart att har man rätt adapter går ju det, men att någon skulle ha flera av dessa för att sedan lossa bultar på dina bilar låter ju inte så värst troligt i mina öron. Jag tror mer på att de har vibrerat loss, testa att känn på de andra bultarna så att de sitter. De kanske också är lite lösa? |
|
|
Det sägs ju att man ska efterdra bultar till aluminiumfälgar. Jag har inte gjort detta tidigare men när jag köpte däck i våras sa däckgubben att jag skulle göra det. Men när jag kände på bultarna efter ett antal mil behövde de inte spännas för de satt redan hårt. Om man drar bultarna med det moment som man ska göra, kanske man måste efterdra. Om man inte efterdrar kanske de kan lossna. Jag har alltid dragit mina bultar hårt. |
|
|
Att lossa på låsbultar utan "rätt" nyckel är nästan enklare än att använda själva nyckeln. Har man någon gång behövt åka till en däckverkstad för att lossa på låsbultarna utan nyckel så kan garanterat veta att tjuvarna är minst lika välutrustade (tyvärr). I ditt fall Christer så gissar jag på för löst åtdragna bultar ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Vänster eller höger sida? Om bultarna ej är åtdragna hjälper rotationsriktningen till att dra åt på höger sida och skruva loss på vänster sida. Därför är det alltid vänster hjul som man tappar. Så är det högersidan så ökar chansen att det är långfingriga personer i farten. /Mats |
|
| Så här års kan det ju vara endel temperaturväxlingar, hjälper absolut till för att tappa däck. Brukar alltid efterdra, och har vart med om momentdragna alufälgar där bultarna har börjat lossa. | |
|
Komihåg att dra/eftedra hjulskruvarna med förskrivet moment, annars finns risk att konan i fälgen skadas. Med trasiga konor i fälgarna kan det hända att dom inte blir riktigt centrerade. |
|
|
Jag tror det ska till mycket för att konan i fälgen ska skadas. Jag har varit med om skrämmande scenarion där man varit tvungen att använda sig av ett 1,5m långt stålrör att förlänga fälgkorset med för att man ska få loss hjulbultarna. Detta har varken skadat den koniska infästningen eller fälgen. Men som sagt det finns ju ett fastställt moment att dra hjulbultarna med och det finns ju en anledning till detta. |
|
|
Nyckeln till framgång är: Hålla rent från oxid på både fälgen och navet. Rena hjulskruvar utan oxid och fett samt att gängorna i navet är rena och fina. Använda en gängtapp är att föredra. Sen kan man lägga ett sprayvax på navet (ej i skruvhålen) för att skydda mot oxid. Slutligen dra hjulskruvarna med föreskrivet moment. |
|
|
Samtliga lösa/tappade bultar var på vänster sida, så det tyder nog på att de inte varit dragna ordentligt. På caben har det aldrig suttit några vinterdäck, och framdäcken är original sen bilen var ny, men de kan ju ha varit borttagna ändå. Jag köpte bilen i somras, och man kollar ju normalt inte om hjulen är åtdragna. Om någon lyckats lossa en låsbult, så borde de i så fall tagit bort den helt, och inte lämnat kvar den. Tack för tipsen! BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.