AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.384

åtdragningsmoment topplock på m20b20?

JJ
69
JJ-U
320i-90
hej alla på forumet...jo ja vet att man kan söka efter svaret MEN min dator verkar inte gilla sökfunktionen...så jag kan inte göra det....på pappret jag fick med till bultarna och packningen stog det 3.5M dnm sedan dra 90*2 men vad betyder dnm eller va det stod i pappret,,,e inte säker på att det stod dnm men nått i den stilen ...skulle vara tacksam om jag kunde få lite hjälp...ska nämligen riva toppen till helgen....Mvh johan

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tolkar det som ett åtdragningsmoment på 3,5 deka Newtonmeter (dNm) = 35 Newtonmeter (Nm) vilket de flesta momentnycklar är graderade i.
Dragning därutöver sker i bestämt antal grader. Verkar som det är 90°, ett kvarts varv alltså. Men stod det *2, (gånger 2)? Skulle kunna vara att man drar alla bultar 90° och sedan ytterligare 90°, men det måste du kolla upp innan du börjar.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Topplock var det ju. 35Nm att börja med låter väldigt lågt, men då kan det ju vara 2x90° därefter. Läs på lappen exakt vad det stod få se om vi kan reda ut det.

AE
JJ
69
JJ-U
320i-90
joo men asså så e d...för först drar ´man 35nm på alla bultar i rätt ordning sedan 90 grader 1 gång på alla bultar sedan 90 grader igen på alla bultar...förlåt om ja skrev lite krokigt innan,,,ja mena inte att det skulle vara 90+90 direkt....mvh johan

Hm....Brukar väl typ vara dra runt 30NM...vänta ca 20-30 min, vinkel dra sedan 90grader o vänta ytterligare 30min typ. De sista 90graderna rekommenderar en del packningstillvrkare att man drar efter en "lätt" varmkörning medan andra rekommenderar att man inte varmkör efter första vinkeldragningen utan drar bultarna som de skall från början så att säg...Hur som helst så bör du följa anvisningarna som ges av packningstillverkaren exakt, kan som sagt skilja sig mellan olika tillverkare...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då är det nog 35Nm+90°+90° som gäller. Det var det låga momentet jag reagerade på men det var peppar peppar längesedan jag drog någon topp. (Saab turbo-tiden :))

AE
JJ
69
JJ-U
320i-90
joo ja tycker oxo det är lågt...drog en vw diesel topp häromveckan å då vart det 40nm sedan 60nm och sedan 90 grader....fast det är hju en diesel oxo..men ändå,,,men att dra 90 grader 2 gånger kanske blir lite svettigt ändå...mvh johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.