AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.453

Tumstorlek på samtliga högtalare, E39

Hej!

Jag skall byta samtliga högtalare i min E39.
Den har Hifi-ljudpaketet, dvs 10 högtalare samt extra förstärkare.

De stora i framdörrarna samt de stora i hatthyllan är väl 5,25"?

Men övriga högtalare, de mindre i framdörrarna samt diskanterna i fram och bakdörrarna, vilken storlek är det på dessa?

Samt, vilket maxdjup får högtalarna ha?

Tacksam för svar!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
De stora är 5,25". Det är inte så himla lätt att få till bra ljud med bara högtalarbyte då delningen till dessa sker i förstärkaren.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Exakt vad är det du vill uppnå med högtalarbytet (tightare ljud? bättre bas? högre volym?)

/Andy
Kane:
Vad menar du? Jag har inte DSP, utan bara Hifi-paket. Om jag förstått rätt sitter störtsta begränsningen i ljudanläggningen just i högtalarelementen.
Det är iaf vad "alla" på autopower sagt. Stämmer inte detta?

Beolink:
Jag vill uppnå lite av varje av vad du skriver. Men mest är det tajtare ljud. Det är alldeles för ploppigt och odistinkt nu.
Vill ha mer krispigt ljud, samt även något kraftigare bas, föra att fylla tomrummet mellan baslådan i skuffen och bilens bashögtalare.

No
160
Nobby
523i -96
Tänkte bara tipsa om en installations guide till högtalarna fram.
Länk

Jag vet inte vad dimensionerna är bak.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
För att få ett mer väldefinierat ljud så rekommenderas byte av elementen...
Alla 4 elementen är 5,25 (du behöver i första hand ej byta de mindre elementen).
Se till att välja koaxelement till hatthyllan då det verkligen behövs just i HiFi
versionen av BMWs ljudanläggning.

/Andy
Ja, det jag vill ha är som sagt tajtare (mer väldefinierat) samt bättre bas.

Vill nog även byta de små, då jag tror någon av diskanterna gjort sitt. Den låter lite sprucken. Kan även vara mellanregistret.

Koaxialer i hatthyllan? Menar du tvåvägshögtalare då, eller vad menar du?

Min tanke var att köpa DLS 5,25" kit med separata diskanter och sätta diskanterna i dörrarna (i befintliga hål) och 5,25"orna i dörrar resp. hatthylla.

Men menar du det är bättre att sätta bakre diskanterna i hatthyllan?

Mvh Carl.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Inte bättre att sätta dem i hatthyllan, men jag upplevde att det gav bättre resultat att både ha i hatthyllan och i dörrarna.

Koaxialer är 2vägshögtalare.

/Andy
Ok. Kanske köper koaxialer till hatthyllan då. Samt nya diskanter till dörrarna, och nya basar till framdörrarna.

Vet någon vilken storlek diskanterna och mellanregistret har?

Mvh Carl.
ingen?
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
tjenare carl.
Har en e39 som har haft DSP dvs den har inte de längre utan nu sitter det 2 slutsteg i.
Ett mono som driver en bas samt ett 2 kanals steg som driver ett framsystem i form av:
Dls MS5A (5,25" kitt) låter mycket bra,så idag slängde jag väck baslådan då jag ska in med ett Dls cad11 steg - Iridium 12" bas men jag lät montera ett baksystem då passagerarna i baksätet gnällde att de inte fanns något ljud.
Sagt o gjort,in med ett 2-kanals steg från magnat,modell mindre.
Koaxialer från Dls (225 classic)
Visst nu helt utan den mäktiga basen men visst blir de en klar skillnad i baksätet,jag har ställt in det så att de som sitter fram inte hör något från baksystemet men sitter man bak får man en liten "tuche" från framsystemet o har även bra ljud bak.
Jag blev i vilket fall jätte nöjd o högtalarna lät klart bättre änn vad jag räknat med trots att de inte är inspelade o för det låga priset.
Kommer dock bli en jädra skillnad när basen är på plats igen men jag tycker du ska satsa på ett bra steg,gärna 4 kanals så slipper du ha 2 st 2 kanals ifall du inte kan driva bakhögtalarna direkte på stereon?
Sen ett riktigt bra framsystem som du blir nöjd med o inte kommer byta ut i första taget,koaxerna bak tycker jag skapar mycket bra ljudbild ist för att ha ett mellanregg i hatthyllan o diskar i dörrarna.
Säg gärna till ifall du vill köpa subb,har en skräddarsydd till E39an :)
Består av Dls Ca12 (mono steg) samt En 10" bas, Dls Mw110...
Bobba: Låter bra att du gillar ljudet i DLS-högtalarna, då det är likanande jag tänkt köpa.

Dock kommer jag driva alla högtalare utom baslåda på originalförstärkaren i bagaget.
Eftersom det är hifi, så är det ju en förstärkare där med, och inte bara den inbggda i stereon.

Men då kommer jag köpa koaxialer till hatthyllan, behålla originaldiskanterna i bakdörrarna, montera 5,25or i framdörrarna samt nya diskanter i originalhållarna där.
Samt en sub i bagaget.

Bobba: Skickar PM om baslådan.
Ho
3
Holymofo
540ia Touring -98
Tjenare hur kan man kolla vilket ljud paket man har i sin bil ? Har 6högtalare i min bil som jag vet en i varje dörr samt 2st i taket bak sen har jag slutsteg vilket paket är det då ? mvh jonas
Har du sex högtalare?? (eller som alla E39or: tre högtalar galler i framdörren och ett i bakdörren??) .

Du kan ha allt mellan vanlig Buissness till DSP, vad har du för huvudenhet?? DSP??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ho
3
Holymofo
540ia Touring -98
har en i varje dör som sakt sen har jag en touring så dom som ska vara i hatthyllan hänger itaket =) huvudenheten är tv/navi med 6cd växlare sen sitter det ett slutsteg vid batteriet bak. Undrar allt detta för har lite dåligt ljud tycker jag ock tänkte byta ut slutsteget i första skedet. Så är det lätt ock byta ut slutsteget eller är det nått jobbigt invecklat bmw ihopkok ? tack på förhand
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Byt högtalarelement och lägg till en subwoofer istället om du har plats.
Orginalsteget klarar riktigt bra att driva de befintliga högtalarna.

Sök i diskussionerna, ämnet har varit uppe tidigare för både touring och sedan.....

/Andy
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
trådlyft!

varför har inte frågan i topic och i trådskaparens första inlägg besvarats?
ingen som vet detta? skulle vara bra att veta innan man plockar hem delarna (som kostar en del) och man vill ju inte skruva isär bilen för att sen beställa eftersom man vill ha skiten rullande så mycket det går.. :)

så om någon här vet storleken på högtalarplatserna i en e39 sedan så skulle den personen hjälpa min huvudvärk! tack på förhand.
5,25" står i andra inlägget eller hur?

FP
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft nr 2
Carl L har bytt dina högtalare?Blev det bra. funderar på samma sak som du..Byta fram stora samt hatthyllan till något bättre högtalare..Tror ni det blir skillnad på ljudet jag tycker att det går att spela relativt högt det är basen jag har problem med..den känns så stum ingen bra bas alltså lite djupare bas vore kanon
mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.