AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.437

Montera 4HP24, krångel med bussningarna

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Meken som monterar lådan i min 750 E32 ringde idag. Han kan inte montera växellådsbussningarna eftersom de verkar vara för tjocka. Att få dit det skulle kräva ett stort mått av våld och skulle resultera i vibrationer. Bussningarna är naturligtvis de som sitter i bakkant på lådan, vid den demonterbara svarta balken. Jag har köpt bussningarna original och jag kan inte minnas att de gamla bussningarna såg annorlunda ut på något sätt. Vad kan han ha gjort fel eller kan jag ha fått fel bussningar? Fel bussningar skulle det teoretiskt sett kunna vara om det finns flera typer som är näst intill identiska. Naturligtvis ska han kunna lösa saken men här finns säkert större expertis på BMW.

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Finns enbart en modell av dessa bussningar! Du har i så fall fått till en annan modell... Förstår inte heller varför det skulle behövas våld för att få dit dem då man bara skruvar fast dem i lådan först sedan trär man bara i den gängade tappen i växellådsfästet på var sida...

MVH Robban B
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Kanske har han monterat något fel så att det inte passar. Jag ska vidarebefodra måtten på de gamla bussningarna imorgon så märker han själv att det måste passa i o m att de gamla bevisligen passat.

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Det känns ju så, ska inte kunna gå att behöva vålda dit dem även om dem är större...:)

MVH Robban B
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Den som känner igen hur bussningarna sitter, ta gärna en titt på följande bild. Länk
Ser det likadant ut på en 750 eller ej? På bilden är det ju en 735.

missnoejd.blogg.se Läs om företag vars anställda inte kan stava till ordet service
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Montera dom gamlabussningarna sålänge, tills du fått reda på hur det skall vara med dom nya. Kan inte din mek få fast dom gamla heller så är det ju klart att det är inte bussningarna det är fel på...

/Mats J
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Han har de gamla bussningarna så det är nog inte där felet ligger. Som du verkar antyda så är det ju inte där det krånglar, snarare är problemet någons kunskap... Han har sett bilden jag länkade till och påstår att det inte ser likadant ut. Jag skulle gärna ta bilen till en BMW-verkstad men då ska den bärgas dit och deras debitering faller på mig, något som naturligtvis inte är rätt. Visserligen väntar bara bilen på vintervila i garage men det är ändå drygt att den inte blivit klar på fem veckor, jämfört med den vecka det skulle ta att fixa detta.

missnoejd.blogg.se Läs om företag vars anställda inte kan stava till ordet service
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Kan kardanen eller något annat ta skada av att man kör en knapp mil (i 20 km/h om nödvändigt) utan att växellådan sitter fast i sina bussningar? Jag skulle vilja ta bilen till någon som kan BMW men utan att betala för bärgning.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Testa, så kan du berätta här sedan :)
/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Testa, så kan du berätta här sedan :)
/Mats J
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Passar de gamla bussningarna lika dåligt? Har meken haft loss motorn och ändrat/bytt motorfästen eller stödlager?

Det är exakt samma bussningar på 735 och 750 och lådorna 4HP22 resp 4HP24 har exakt samma lådhus. Även L modellerna har samma bussningar så det kan inte blivit fel där. Kolla www.realoem.com för korrekta reservdelsnummer och kolla om dessa nummer står på delarna.

Under förutsättning att låda och kardan är korrekt monterade i linje är det inte farligt att köra utan bussningar nån mil om du kör försiktigt. Det som är är att låda och motor vill tippa snett framåt vid gaspådrag så det lyfter i lådans bakkant vilket frestar främst på utgående lager i växellådan. Det går att köra sönder lådans lager med tiden om man tex kör länge med dåligt stödlager.

molle

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag har själv lyft motorn en bit för att byta övre trågpackning. Jag är säker på att motorn sitter rätt i sina två främre bussningar (den kan ju bara sitta på ett sätt där). Den kan väl inte hamnat fel på något annat ställe/sätt? Skulle den trots allt sitta lite fel vore det väl konstigt om han inte märkt det. Att han provat de gamla bussningarna utgår jag från då han frågat efter och fått dem. Att de nya bussningarna är korrekta är jag också säker på med tanke på att de är så lika de gamla och att de beställdes m h a mitt regnummer hos en BMW-åf.

Det är just motorns (och därmed lådans) rörelser jag oroar mig för i samband med körning som bilen står nu. Med tanke på de pengar jag lagt ut på lådan vore det dumt att riskera något, en bärgare som kör svart kostar ju inte så farligt mycket.

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Ok, så här är läget nu. Bilen har varit hos BMW som kollade lite snabbt och sa att allt verkar vara i ordning, det ska bara vara att montera. Fint tänkte jag och åkte till GDS-hallen. När jag plockat ner kattarna upptäcker jag att meken har rätt, det stämmer inte. Som det är nu ligger "öronen" som bussningarna sitter i på lådan nästan an mot den lilla balken/profilen som fästs i underredet, bara en tunn avgasbussning ligger emellan.

I min tredje post länkade jag till en bild, som sagt är det en 735a. Molle säger att lådhuset är samma på en HP22 och en HP24, det har jag ingen anledning att betvivla. Dock ser det ut så på min låda att "öronen" jag refererar till inte sitter över kardanens lägsta punkt utan i höjd med kardanens lägsta punkt. De sitter dessutom tätare ihop (vardera fästpunkten) än det gör på bilden. Helt enkelt så är det omöjligt att få dit bussningar som det är i dagsläget. Jag försökte ta kort men hade ingen kamera och mobilen klarade inte av mörkret. Dock gjorde jag en mycket illustrativ bild i Paint, ett underskatta redskap. :)
Bilden finns här Länk
De gula punkterna är där bussningarna sitter i lådan på bilden, de gröna punkterna är ungefär hur det ser ut på min bil. Som synes sitter de lägre och tätare. Jag ska ringa honom som renoverade lådan och fråga om han har bytt någonting där, det måste nästan vara så. I väntan på det kanske någon har någonting att bidra med här. Kanske Robban B vet exakt hur det ska se ut på en 750?

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Länk
Här är bilden i full storlek, ej som tumnagel

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag fick tag på renoveraren, han är i en annan stad men ska kolla upp saken när han är tillbaka. Han sa att det är inte omöjligt att han förväxlat bakänden på lådan med en avsedd för 4HP22. Det som är konstigt är ju att de ska se likadana ut. Den HP22a som är på bilden är ju som jag föreställer mig att min låda ska se ut där bak.

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Nja, det är inte 4HP22 resp 4HP24 som bestämmer bakstycket utan motorstorleken. Till BMW finns minst två olika bakstycken. En för M30 motorer och uppåt (tex 535/735/750) och detta bakstycke är likadant på 4HP22 och 4HP24. Sedan finns ett bakstycke för M20 motorer (520/525) och det kan vara ett sånt du fått. En tabbe av renoveraren i så fall och läge för viss ersättning av dina extra utgifter.

Jag har f ö sagt det många ggr här och passar på att säga det igen. Man kan inte skifta "samma" lådor rakt av utan större eller smärre problem. Tex en 4HP22 som sitter i en 520 är inte samma som en 4HP22 som sitter i en 535 osv. Både insida och utsida skiljer, inte minst konvertern.

molle
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Utmärkt svar, det ger sig när han får ta sig en titt. Är det fel får han montera dit ett bakstycke som passar samt se över lådan, den växlar inte som den ska (hårt till tvåan och ibland väldigt sent). Dessutom som sagt ska jag föra ersättning på tal, både för hyra av GDS-hall, min tid samt ev. extra tid som meken lagt på att få det att passa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.