AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.227

740i -94 trögväxellåda, 6vxl manuell

Jag har nyligen köpt en 740i -94 med 6vxl låda, det går lite trögt att få i växlarna inte så smidigt som man kunde tänkt sig, det blir lite bättre när man kört en bra stund.

frallan
Tacksam för hjälp, surt att växellådan ska gå så trögt...

frallan
Alla växlar? Hur ser oljan ut? är den bytt någon gång? Miltal?

Stephan
Det är en kraftig låda med relativt tunga drev, jag tror att det är ganska naturligt att den går lite trögt.
Det går att växla fort med den, men man får ta i lite mer.
Transocean
Tappa ur oljan och pumpa in Dextron 3 automat-olja från Biltema så kan du i allafall utesluta gammal olja. Att det är en kraftig låda med relativt tunga drev tror jag inte ska påverka växlingar då även lastbilar med mycket kraftigare lådor kan växlas lika lätt som en "740 panzerwagen".

Juha
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Varför skall han ha dextron III olja i en manuell låda?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Frallan here you go Länk

Mvh Danne
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Har lite erfarenheter av detta med ATF manuell låda. Även om specen på oljan är rätt kan det bli fel. Kolla så du får exakt rätt olja från BMW!
Med 'motsvarande' olja kan du inte utesluta oljan ändå..
Det brukar stå bmw-nummer för oljan på lådan. Skriv upp numret o hämta den oljan.
Visa användare
133
Dressa
850i -91
rätt,kolla så det blir rätt olja,fel atf kan nämligen korrodera sönder synkringar i vx-lådan,.och då blir den trög kan jag lova,.

DRESSA
Tack för alla ideer, ska byta olja fort som fan...

frallan
Det tog en stund men för ett par veckor sedan så bytte jag till en castrol olja och det var den som rekomenderades på deras hemsida.
jag kan bara säga att ... vilken skillnad... inte ett problem på 2-3 veckor, möjligen aningens lite trög när det är kallt. Förut så kunde det skrapa rejält på 3ans växel och nästan låsa sig. Men nu händer det inte alls längre.
Jag är LYCKLIG... :)

frallan
kr
101
krille_540
320D X-drive M-sport -15
Har samma problem så ska byta oljan nu när den ska in på service, s¨f¨r jag också hoppas på tur =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.