|
|
|
|---|---|
|
Vilken är att föredra? Vad är det för fördelar vs nackdelar med dem båda?? Fanns 735:an 1987-1989 endast med raka sexan? Tacksam för svar! MVH Robban R.B | |
Eddy |
BMW har aldrig tillverkat en bil med v6:a, bara raka sexor.Och 7-serien som du tänker på finns med rak sexa v8:a och v12:a. |
|
Det som kan tänkas förvirra är att 730:n fanns både med 6:a (fram till -92 tror jag) och 8:a (-92 och framåt). 730:n med 8:an ersatte snarast 735:an (med sexa) och den gamla 730:n togs bort. 735 med 6:a har 214 hk (om jag inte minns galet), 730 V8 har 218 hk och 740 V8 har 286 hk. Kör själv lilla V8:n och gillar den skarpt även om den stora 4-litern så klart är ännu maffigare. // CliFF [ Länk ] < Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain > |
|
| Se också gärna den utmärkta modelförteckningen på Länk // CLiFF | |
|
Tackar så mycket för den infon!! Vad är det som är bättre med en rak 6:a än i en V6:a och tvärtom?? R.B |
|
|
Har för mig att balansen i en rak 6:a är bättre än i V6:orna - men för övrigt är det nog sak samma igentligen. |
|
|
V6:or brukar ju av naturen vara betydligt kortare vilket gör den lättare att trycka ner under huven i många bilar. // CLiFF |
|
|
En rak sexa är helt utbalanserad om den är rätt byggd. Dvs nästan helt vibrationsfri. Man kan enkelt säga att kolvarnas inbördes läge i motorn hela tiden motverkar varandras vibrationer. Detta förhållande finns inte naturligt i en V-motor på sex cylindrar, den blir aldrig lika mjuk i gången utan balansaxlar eller liknande. Det finns andra motorkonstruktioner som har denna "balans" ex 90 graders V-åttor, V-tolvor, boxer-sexor och faktiskt raka trecylindriga tvåtaktsmotorer. Största nackdelen med en rak sexa är nog längden, som gör det svårt att få ner den i en liten bil. Mvh |
|
|
730i 6 cyl fanns ända tills E32an las ner 1994 men togs inte in i sverige efter 1992 mvh Stephan |
|
Axel |
r6or är i princip utbalanserade av sig själv medan v6or behöver balansaxlar för att gå jämnt,dessutom är ljudet från en r6 betydligt mysigare.Ända nackdelen är att dom är utrymmes krävande. R6 är bäst |
|
Om vi pratar nackdelar med raka sexan så är det större påfrestning på vevaxeln pga vridkrafterna i denna är större än i V6:ans vev...(veven är ju kortare i V-motorn). Men KÄNSLAN att ha en rak sexa överglänser vida V-sexan. Mvh Janne. |
|
327i Nm Power |
CLiFF: En liten petitess, 735i sexa (E32) har 211 hk, inte 214. Förövrigt måste jag hålla med om att den bästa motorn överhuvudtaget är en rak 6:a. |
Mickelindahl |
Bra fråga att ställa i ett 7-serieforum! ;) Näe, men r6:an brukar väl anses betydligt sportigare också, rätta mig om jag har fel, mer varvillig fast samma bra bottendrag tex...? |
| ... sedan har ju R6 resp. V6 helt olika ljudkulisser. | |
| Sen kan man använda den raka 6:an som hyvelbänk också! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.