|
|
|
|---|---|
Amethyst |
Diskuterade detta igår och både vid stillastående med kallmotor samt varmkörd och en minut efter avstängd kom på tapeten. Så vilket är rätt? Nybörjar grejer jag vet, men vill höra vad ni säger. |
|
Skillnaden vad som rinner ner i tråget då bilen står länge eller en minut efter avstängning borde inte vara mer än 1 dl olja. Eftersom spannet på stickan oftast är omkring 1 liter blir mitt svar att det spelar inte så stor roll. AE |
|
Transocean |
Hur mycket olja drar din 530 Amethyst? Min bränner 7.5 liter på 1000 mil som jag har som bytesintervall. Det är ganska mycket tycker jag fast inom gränsvärden; bmw anger väl 1.0 liter på 100 mil? Min har gått 32 000 mil om mätarställningen stämmer. Juha |
Transocean |
För att tillägga, kollar oljenivån alltid med kall motor. Juha |
|
Kolla motorn när den är kall så klart. 7,5 på 1000 mil tycker jag är på tok för mkt för en bil. Har du nån olja kvar i motorn efter 1000 mil? |
|
Transocean |
BMW menar 1,0 liter på 100 mil är acceptabelt. Och klart att jag har olja kvar i motorn, jag häller ju i en liter för varje 100 mil jag avverkar efter att oljefilmen efter bytet har blivit svagare...intraffar som regel vid 200-250 mil. Biltemas 10w-40 delsyntet kostar 30 kr litern, big deal? Juha |
|
Spelar ingen större roll om du kollar med kall motor eller med någon minuts väntan efter av avstängning. Utan att låta alltför besser så har det heller inte någonting med kall eller varm motor att göra. Väsentliga är hur mycket som runnit ner i tråget. Det är inte många centiliter som sitter kvar på motordelarna efter några minuter... |
|
Transocean |
Vet inte hur det är på en 320D men på min gamla V8 så är skillnaden mellan varm och kall motor faktiskt läsbar på stickan, det rinner nog några deciliter ner efteråt. Juha |
|
driftvarm motor tomgång 15 sekunder stäng av vänta 1 minut kolla stickan enligt instruktions bok e39 540,m5 |
|
|
Jo jag förstår att du har olja kvar i motorn men det låter sjuk. På den bilen jag har behöver jag itne fylla på en droppe mellan varje service. |
|
|
det går alltid lite olja, om du inte behöver fylla på, så är det pga att det blandas endel bensin i oljan som gör att det verkar som det inte drar nåt alls. men däremot så är allt (enligt min åsikt) över 1L per 800 - 1000mil ett tecken på att motorn börjar bli sliten. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
| Vissa motorer drar och har alltid dragit olja, det betyder inte att den är "sliten". Dåligt konstruerad kanske man kan påstå men sliten anser jag vara fel ord. Många nya bmw har dragit kring 1L per 100 mil från att den hämtades ut. Det är självkart inte pga slitage. Om bilen efter många mil börjar dra mer och mer olja kan jag vara överrens däremot. | |
|
Håller, som allt som oftast, med min namne (Anders S). T.ex för vissa VAG-motorer har förhållandet varit det omvända, att motorn tar mer olja innan den är inkörd. Har haft lite gamla dieselmercor med runt 40000 mil på mätarn som inte drar någonting. Men det är inga lågfriktionsmotorer och de kördes på mineralolja. Syntetolja 0W-30 är väldigt tunn och med åtgärder för låg friktion får man nog räkna med en viss förbrukning. Jag ligger nog på ca 0,5 lit/1000mil och det får man väl se som acceptabelt. AE |
|
Transocean |
Ja, och kan tilläggas att mitt oljeförbruk har hela tiden varit konstant efter köpet; det var 13 000 mil sedan. Har i för sig haft lite problem med packningar som läckt olja men tätät dom med Omega 917 och då har oljeförbruket återgått till 7.5 liter på 100 mil. Troligtvis kolvringarna som är lite slitna, ser ett rökmoln om jag ger gas i en tunnel och det ligger en bil rett bakom mig med tända ljus. Men motorn verkar inte trött på nåt vis. Juha |
|
Trådlyft, Juha jag antar att du konrollerat insugsmembranet/vevhusventen. -Phil |
|
|
En oljeförbrukning på 0,75 l/100 mil låter jättehög. En erfarenhet jag har av billiga oljor är att det kan gå mycket mer olja / mil med sådan. Hade en gång i tiden en Ford GXL som jag matade med billig olja, när jag köpte dyrare olja så minskade förbrukningen dramatiskt. Har dock ingen erfarenhet av Biltema oljor. Min 530 xd har inte tagit mycket på de sista 1000 milen. iofs så förstår jag att den "späder" en del, men ändå. |
|
Transocean |
Philip S, ja, bytt och rengjort. Crille T, när jag köpte den för länge sen från tyskland var den nyservad med helsyntetisk olja (köpte från en bmw-handlare). På hemresan efter 100 avverkade mil ville den ha olja. Gick sedan över till billiga syntetoljor, bilen drog alltid lika mycket olja. Testade också med Shell Helix Ultra helsyntet, drog lika mycket. Nu har jag för länge sedan gått över till Biltemas halvsyntet och han drar det samma. Med andra ord ingen som helst skillnad mellan billig och dyr syntetolja; eller halvsyntet. Och motorn är definitivt inte trött på nåt vis. Kanske inkörd på ett felaktigt sätt? En BMW skall väl inköras med gasen i botten på Autobahn har jag för mig? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.