AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.486

Bmw E39 528 eller 530 vilken ska man ha?

Går i tankarna att sälja min s60 01a
Då jag tidigare haft en 523 E39 blev jag imponerad av den.
Men vill ha lite mer tryck i bilen än dom 170 jag har nu.
Jag gillar E39 extremt mkt.
Men vad ska man kolla på? hur stpr är skillnaden på 528 o 530?
Då vi snart ska bli 3 i familjen så undrar jag om barnvagn lätt får platts.
Pratar då om sedan modellen så klart.
Det som var negativt med min förra 523 var dom dåliga xenonljusen. Annars var det en sköön bil att köra o bränslesnål var den ju oxå.
Tacksam för tipps o svar.
HA det gött.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
530 tycker jag har den optimala motorn, både stark och snål, skulle själv gärna vilja ha en.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
530 kom 01 ock ersatte 528
Barnvagn är inga problem.

BMW CS #5206
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

528 eller 530 handlar ju lite om hur mycket pengar du ska lägga. Eftersom 530 ersatte 528 så är det en nyare bil, starkare motor och i samma veva kom facelift vilket tillsammans gör sitt till på priset.

Jag hade utan tvekan gått på en 530 då den både är och ser nyare ut. Motorn är rapp dock inte lika snål som 528, årminstonde om man tittar på automatare efters om 530 har en lägre (sportigare) utväxling.

Har idag både en sedan och en touring av E39 men då vi körde med barnvagn så var det touring som gällde. Rätt val av barnvagn gör säkert att det funkar med sedan. Bagageutrymmet är ju ganska djupt men inte så högt. Med en touring så blir livet dock ännu lättare...Det är ju inte bara barnvagnen som man ska släpa runt med utan dom riktigt små har mycket prylar...;)

___
//Ulf
Jo att småbarn ska ha massa extraprylar med sig det vet man juh så klart :-)
Som det känns nu så drar alla bilar mindre än vad volvo motorerna gör.
Jag är ju inte precis den som racar ofta med min egna bil iallafall.
Kör ju till jobbet varje dat så det blir ca 6 mil om dagen fram o tebax.
Kör man normalt så vet ja ju att BMW motorer inte drar mkt, ja om man inte går till M bilarna så klart.

Det är ju ett svårt val, visst vill man ha en snygg bil med facelift o allt men nja sånt kan man ju fixa till i efterhand kanske.
Hur mkt mer ellerm indre drar respektive motor?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Enligt modellguiden drar tidiga 528 0,99 och sena 0,95. För 530 gäller tidiga 0,99 och sena 0,95, vid blandad körning, så det verkar inte skilja så mycket

BMW CS #5206
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har aldrig hört att någon som ägt båda motorerna M52 & M54 säga att M54 har en likvärdig förbrukning. Tvärt om alla är överens om att M54 är törstigare. Skillnaden i förbrukning mellan 523 och 525 verkar inte vara lika stort som den mellan 528 och 530.

Siffrorna som anges i modellguiden är under uppmätta under extremt gynnsamma förhållanden, "körcyklen" och inte representativa för verkligheten.

__
Bilblogg:
Länk
Antar att m54 är 530 motorn då?

Men om man nu tar 523-525 skillnaden är väll inte alltför stor gissar jag?
525 och 528 är ju nästan likvärdiga bilar.
Men 525an är väll dyrare i försäkringen?

523 är en härlig maskin det med känns ju rappare än min s60 iallafall.
Har man M paketet på så duger den oxå bra tror jag.
lob
Har själv inte haft någon 528 men kört en kompis. Jämför jag den med min egen 530 måste jag säga att 530:n känns roligare på alla sätt. Givetvis inverkade väl att min har hela M-paketet vilket gör totalupplevelsen roligare.
Förbrukningsmässigt har min dragit 0,95 (0,97 enl tankning) sedan jag köpte bilen och det är 250 mil blandad körning inkl några repor i drygt 200 km. Vid ett test på ca 6 mil snålkörning, 10 km över gällande hastighetsbegränsning, tog den 0,84 enl färddatorn. Således är 530 min rekomendation

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
523 och 528 är M52 maskiner
525 och 530 är M54 maskiner

M52 är en sk. lågemissionsmotor det är inte M54 om jag förstått det hela rätt.

Att jämföra förbrukningen i siffror mellan olika förare som bor på olika orter och kör i olika miljöer med olika förutsättningar (storstad, småstad, trafiktäthet osv) och olika körstil är egentligen rätt intetsägande.

Men för att visa lite på skillnaderna mellan de olika motorerna, om 0,84 är vad en 530 drar under snål långkörning.

Jag körde med en 523i -99 (dubbel Vanos) Göteborg - Huskvarna tur och retur. Två vuxna och ACC påslagen med farthållare, körde lagligt hela vägen. Total sträcka: 341 km
Förbrukning enligt f-dator: ---> Länk

Färddatorns uppgifter kontrollerades enligt princip att tanka fullt kör och tanka fullt igen, och visade sig stämma väldigt bra med verkligheten.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
M54 har ett "fabrikationsfel", där toppen spricker in till tvåans tändstiftshål, varvid en oljekanal trycker in olja i tändstiftsbrunnen.Händer väl inte så ofta, men, det finns någon här på forumet som drabbas vet jag. Och finns med i BMWs servciedokumentation, och är nog vettigt att koll upp vid köp.

///MVH Hasso
Länk
Känns som om man ska ha M paketet på bilen man köper oavsett motorn. Som någon skrev blir ju den totala upplevelsen bättre.
Själv kör jag mest landsväg.Visst det blir ju massa stopp när trafiken i sthlm varje morgon rullar som en snigel.
Allt från 523 till 530 är ju nått man kollar på.
Låter inte speciellt billigt om man får en sådan defekt motor som Hasso skriver om
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E39 med M-paket har haft ett mycket bättre andrahandsvärde än bilar utan M-paket. Idag är prisskillnaden mellan en E39 med och en likvärdig utan M-paket för stor. Det är därför inte helt otänkbart att prisnivån kommer att jämna ut sig lite under den närmsta tiden, dvs att M-paket bilar att ha ett större värdetapp än bilar utan M-pkt. Min tolkning av de hela i alla fall.

Vad gäller fel med toppen på M54, visst förekommer det, men det är knappast vanligt. Bara att kolla upp toppen noga helt enkelt.

Ett annat inte så vanligt fel på M54 är att vevhusventilationen fryser och skickar in olja i förbränningskammaren, något som kan ge stora motorskador när motorn försöker komprimera oljan.

Båda är dock kända men inte så vanligt förekommande fel på M54 maskinen.

__
Bilblogg:
Länk
JA det jag är ute efter är en hyffsat starkt bil me lite drag i o inte alltför dyr i drift.
Visst ska den vara snygg.
M paket kan man ju köpa efteråt.
Men vad kostar det att köpa lacka o säta dit kontra att köpa en bil som redan har det monterat.
Det är leta på blocket som en tok som gäller.
lob
Om du köper M-paket för eftermontering hoppas jag att du inte får tag på något som nån annan här på forumet blivit av med. Köp en med orginalmonterat istället

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Köp i alla fall inte M-paket av någon som undrar vilken färg som önskas ;)

AE
Hehehe nej ingen risk. Har själv blivit av me fina fälgar så ja vet hur de känns.

Men frågan kvarstår vad är billigast av dom 2 alternativen?
Visa användare
76
m5:mackan
full smetad 530D:05
köp en 530 som redan har all utrustning så slipper du ångra dig efteråt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.