AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.672

vad gör man åt tickandet?

hejsan har en e30 318-88 som tickar ganska mkt jag undra vad det beror på och vad man skall göra åt det och vad som händer om man inte gör något åt det? mvh Nicke
Ha
45
Hayabusa
318iS -92
Du kan ställa in ventilerna först. om inte ljuder minskar så måste toppen renoveras. Annars brukar man kunna köra ganska länge med tickande ventiler, dock kan ett ras på motor uppkomma när som helst.....
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Man kan väl börja med att nämna att du har en M40 snurra i bilen,och den motorn har en väldigt känslig topp,fel konstruktion helt enkelt.
Trycket på kamaxeln är större än va de borde vara,och därför kan den slitas ut betydligt fortare än va den ska...därför bytesintervallen på kamrem är så kort på den motorn.

Men i ditt fall behöver de inte bero på en sliten kamaxel...kan även bero på slarv med tidigare oljebyten,felinställda ventiler,eller nu kamaxeln..

Va kör du på för olja just nu?
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
måste bara säga en sak. har nyss köpt en 318-88. trodde att det satt m40 motor i den men det visade sig vara en m10 med kamkedja.
slå in regestreringsnummer på mekonomens hemsida så få du fram fordons data.
tydligen finns det 318 - 88 a/b
lycka till
Ja, 318i -88 har M10... däremot fanns även 318iS -88 (obs stort S) som hade den "nya" men alltså felkonstruerade M40:n.

För att kunna gå vidare måste vi alltså först reda ut vilken motor som sitter i bilen vi diskuterar.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
har en 525 24v som knackade några sekunder vid kallstart. provade med olika märkes oljor men utan resultat.
Lämnade in bilen på engine flush (1000kr) sen dess har all tickande försvunnet. Har kört med bilen ca.1500 mil innan jag nu gjorde olje service.
Oljan (agrol spectra) såg ut fortfårande som honung. genomskinlig och trögflytande.
Har redan bokad tid för 318=)))
det sitter en m40 och jag kör på castrol 10w 40
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis...pröva att köra en motortvätt vid nästa oljebyte och se vad som händer,kostar ju bara strax över 100 lappen så de kan väl vara värt.
Skulle de inte hjälpa har du ju iaf tagit bort en faktor i problemet.

Jag ska prova en tvätt på min ford som knackar så man tror hela motorn ska rasa ihop snart,kanske den kommer göra också :)
Conan999
Hehhe men Ford är ju ohjälpliga. Själv körde jag min till skroten. Den tickade som hejsan.

Conan999
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.