|
|
|
|---|---|
|
som rubriken lyder! Är smått sugen till sommaren på en bmw igen! vilken skulle ni välja att överladda av dessa 2 bilar!? 540in skulle få en kompressor, 325an en turbo! Målet skulle vara 550hk med 540in och 400+hk med 325 an! Skriv gärna för och nack delar! Vill ha fakta och inte nåt som ni tror! | |
| Av egen erfarenhet så går min 530 med 540 motor o kompressor riktigt fint :) jag hade satsat mina guldpengar på 540n V8 är alltid V8! :D | |
|
jo, kan tänka mig det att den går fint =) som sagt, v8 är alltid v8! =) Har du några för och nack delar med denna kombination att upplysa mig om? =) |
|
|
tror först och främst att du ska omtänka dina mål. borde vara 500+ med turbo 2.5an, och 400+ med kompressor v8an. jag skulle satsa på v8an, om du behöver en driftsäker bil, finns många bilar som rullat tusentals mil med ESS kompressorkit utan nåt annat än normal service och slitagedelar. det är det nog inte många 500hk m50i ägare som kan stoltsera med. mer skruva, mindre köra kan du nog räkna kallt med när det gäller turbokonverteringen jmf med kompressor. dock är juh m50in synnerligen vass med turbo, och en rätt setup kör 8:or runt en kompressormatad 540. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
|
som sagt 400+ räcker för mig om det blir en 325! För denna skall lättas o göras iordning för bana! Dock ändå användas som gatbil =) 540in... Ja kompsänkning ska ju till på den! Tung bil kräver mer mos! Därför vill jag ha mer effekt ut från den! Tänkt mer som en sleeper/glidar bil! Därför har jag satt effekt siffrorna sådär! |
|
|
tror det blir tungt att koma över 550hk med 540i motorn och kompressor, då får du nog räkna med att byta inanmätet i motorn och drivlinan lär även den känna av det. ang 325an, så räcker det med rätt recept och en fräsch rova för att komma upp kring 500hk vid 1 - 1.2bar. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
|
Hmm, varför skulle det bli svårare att klämma fram större efter ur en större motor!? Måste bara fråga detta! |
|
|
för att m50b25 (motorn i 325) har gjutjärnsblock, som klarar av högre laddtryck utan att man behöver börja byta motordelar. motorn i 540 är i alu, precis som alla 6cyl tillverkade efter m50-generationen. |
|
|
Aaaaaaaaahaa! Visste ej att v8an va Alu block! =/ Förklarar en jävla massa! =) jo, då är 325ans motor mer trimvänlig då om man ska överladda! Medans jag funderar... Någon som har erfarenhet om att överladda 325an jämfört med 328an? Hört nå snack om att 328an har tunnare cylinder väggar och dom är den svaga länken där om man ska överladda! Någon sanning i detta? För man är ju ute efter så stor cyl volym som möjligt med bra ha grejer från början som tex gjutjärnsblock! |
|
|
Motorn i 328:an heter M52B28 och är gjord i aluminium. Mvh Johan |
|
|
jo, vet vad motorerna heter! Dock aldrig kollat vad dom är gjorda utav, (iallafall inte fler än 325ans) då jag hade turbokit till min 325a jag hade för 2 år sen... Dock lessna jag på bilen innan jag hann montera hela kittet! Vad anser ni vara bästa lösningen på en alu blockare då? Är det topplocksbultarna som inte orkar sitta kvar i blocket när man överladdar? Måste väl vara att bara ladda motorn till strax under gränsen för vad dom tål, samt fixa med toppen,ventilerna och sånna saker då eftersom blocket begränsar hur mycket man kan ladda!? Som sagt, vad är det man ska se upp med alu blocken?! Vore väldigt väldigt tacksam för svar! Är inte helt bakom flötet när det gäller motorer, dock aldrig läst på om alu/järn block! Vet bara att järn är ju segare än alu (därav kan man ladda mer), och alu leder bort värme bättre än järn!(Kanske har detta en fördel när det gäller spikningar?) |
|
|
Anledningen att jag skrev ut vad 328ans motor heter var för att HFR påpekade innan att alla 6-cylindriga motorer efter M50 är gjorda i aluminium. M50 < M52, alltså aluminium... Mvh Johan |
|
|
Sant att alla sexor äldre än M50 har alu block men M54an har stålfoder så på dessa motorer kan man ladda mer. Fodra om M60in då, så kan du ladda lite till. :) |
|
|
Tja.. Alu fodren håller inte för mycket effekt. så är det. dem spricker + att det går inte att borra dem bara då dem är nicasil(hur det nu stavas) behandlada.... men nu till min fundering. nån som vet vart man kan få tag på stålfoder till V8 540 eller M5? har en e30 med v8 som jag vill över ladda med en M5 v8.... Ev. 540 v8... snackar 1000 hästar eller mer.... har tilgång till de mesta maskiner men har aldrig gjort det så jag behöver hjälp... Ha re bra.. alla bimmer älskare=) |
|
|
540is Länk har kompressorkonverterat flera V8:or, flera länkar: Länk Länk Länk Mvh |
|
| "Tips är att tidiga E39 540 och alla E34 540 hade 5HP30 lådan - den lådan är bland det kraftigaste ZF har spottat ur sig någonsin, sitter i Rolls, Jagga o andra tungviktare, med lite preppning så har du en skottsäker låda där." | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.