|
|
|
|---|---|
|
Är det ngn som gjort jämförelser med occh utan xenon. Nu menar jag ljusmässigt, inte utséendet. | |
|
Man brukar jämföra en 35Watts xenonlampa, med en 250Watts halogenlampa, om det är så du menar. Skillnaden är helt klart stor. BMW CS #5206 |
|
|
35W Xenon ger ca 200 000 candela 55W halogen ger ca 65 000 candela Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Har konverterat min 330i med 8000k xenon, och skillnaden är brutal! Helt klart värt att prova! |
|
|
Har konverterat från halogen till xenon 8000K och jag kommer aldrig äga en bil utan xenon igen, är det tillräckligt svar? ;) Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Ändå är 8000K inte det optimala, 4200K brukar original vara. BMW CS #5206 |
|
| 8000k ger ett vitare ljus men sämre ljusflöde. Är det "bättre" ljus man är ute äfter är det som christer skriver bättre med lägre ljustemperatur. | |
|
Japp 8000K är långt ifrån optimalt men jämfört med halogen är det som att jämföra med/utan solglasögon vid mörkerkörning. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Tackar för bra svar! |
|
|
8000k ger ett blått ljus och har inget med förbättring av ljus jämfört med halogen att göra. Xenonljus på mellan 4000-4300k ger mest ljus på marknaden idag. 6000k kan upplevas som starkare av ögat på grund av färgen, men sen går det utför. 8000k är enbart för styling om man nu gillar blått ljus på sin bil istället för vitt med lite lila stick som original xenon ger. Sen finns det ju, herre gud, 10000 och 12000k att köpa nu........... Kör man sällan i mörker så duger säkert 8000k om man gillar det eftermonterade utseendet, men man ska inte tro att man förbättrar ljuset på sin bil nåt speciellt jämfört med halogen. |
|
|
Continental: Har du provat 8000K överhuvudtaget? Det GÅR INTE att jämföra med halogen. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Under produktbeskrivning på denna sida finns det en bild där de lyser mot en vit vägg med xenon 8000K på ena lampan och halogen 55W på den andra. Ganska tydligt att du får mer ljus och betydligt vitare ljus. Länk Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Ja, Jag har åkt i bilar med 8000k eftermonterat Xenon. 8000K är ENBART för styling! Vill man ha bättre ljus än original halogen, köp 4000-4300k. MÖJLIGEN 6000K, men sen går det kraftigt nedåt med ljuset. Det är väl bättre att de som köpt 8000K erkänner att det är för att de tycker att det blåa ljuset är coolt, inte för att få maximalt ljus. Tror de det så har de blivit lurade. Jag kan förstå att många tror att de får ett bättre ljus ju högre kelvin de väljer, men så är ju inte fallet... |
|
|
Continental: Nej jag köpte 8000K för att det var det enda han tagit hem när jag skulle köpa. I min bil är det då en jävla skillnad mot för original halogen, du kan få en åktur så får du se. Har du kollat på bilden jag länkade till? Kan du fortfarande påstå att 8000K är sämre än halogen? Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Jag menar inte att det är en försämring. Däremot att det inte är en speciellt anmärkningsvärd förbättring. Vill man ha ett ljus som är betydligt bättre än halogen så bör man satsa på det som ger bäst effekt, dvs 4000-4300k. Visst, sen kan en del kanske uppleva 8000k som starkare vad vet Jag, men då är det ju bara för dem att välja det. Jag tycker att 8000k känns alldeles för blått och mörkt men att 6000K som Jag själv haft i en r-lampa var ok, men på gränsen. Thorssa, är Du nöjd med 8000k så ska Du ju naturligtvis inte byta. Jag menar bara att Du antagligen blivit ÄNNU mer nöjd med standardfärg på dina xenonlampor. |
|
|
Jag är mycket väl medveten om att 4300K hade gett ett mycket bättre ljus men det var inte det jag diskuterade utan att 8000K var bättre än halogen. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Jag har konverterat min E30 till 50W xenon i helljuset 4300K samt 35W 4300K xenon i halvljuset. Skillnaden är extremt brutal... Just helljuset är som om jag skulle ha två-tre big knick halogenextraljus. En halogenlampa bokstavligt försvinner i skenet av en xenonlampa. 4300K är relativt likt en Osram "cool blue" halogen, endast något vitare jämfört med xenon 4300. Som jag ser det är det meningslöst att välja något över 5000K, om man inte är ute efter "stylingeffekten". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.