|
|
|
|---|---|
|
hur mkt vatten + glykol ska man blanda ,, ska byta termostat, | |
|
50/50 brukar vara det mest optimala, brukar ju även stå på flaskan/dunken hur man ska blanda för att nå önskad fryspunkt... |
|
| okej tack | |
|
Viktigt att du inte överskrider 55% glykolhalt, för då förlorar kylarvätskan en stor del av sin värmeupptagningsförmåga. Dessutom så kan det vara bra att veta att vattendunstar, det gör inte glykol, så glykolkoncentrationen i kylsystemet kommer att öka med tiden, därför är det viktigt att lämna lite marginal så att 55% gränsen inte överskrids. Efterfylla på kylsystemet gör man dessutom med rent vatten och inte färdigblandad kylarvätska. __ Bilblogg: Länk |
|
| I ett slutet kylsystem så dunstar det inte bort något vatten utan minskar vätskenivån är det ett läckage någonstans. Då skall man fylla på med glykolblandning annars "tunnas" blandningen ut och man tappar frostskyddet delvis. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Står ju på koncentrat dunkar/flaskor som man köper,beroende på hur låga temperaturer de ska klara av! Annars är som sagt 50/50 ett bra riktmärke att gå efter. MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
min e30 behöver jag fylla på lite ibland.. kanske 1gång per 3-4månader.. läkage? det ska alltså vara samma nivå hela tiden eller? |
|
Vantage |
Bästa köldfaktor är 60% Glykol och 40% Vatten !! Om värmeledningsförmågan är sämre då vet jag inte, men den glykolen man har till solpaneler ex är speciellt framtagen för att inte klumpa sej vid höga temperaturer ( undviker att ta gele koncistens ). Vet inte vad gränsen för "vanlig" glykol är, men entrepenörs maskiner har 60/40 i sina kyl-system iaf. Niclas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.