|
|
|
|---|---|
|
Jag har för mig att jag har sett någon posta inlägg med förklaringar till diverse DME/DDE felkoder här på forumet. Jag har testat söka, men forumets sökfunktion bara timar ut, även med hyfsat specifika frågor. Att söka på forumet via google lyckades heller inget vidare. Till saken: Idag hade jag min 330 xiA Touring (tillv. 01-2002) på service, och bad dem samtidigt lägga in senaste programvaran för både motor- och växellådsstyrning. I rapporten över motorstyrningsuppgraderingen finns följande: - Felminnena kunde inte raderas fullständigt - Följande styrenhet(er) har fortfarande poster i felminnet: *ASC/DSC: - 0x0076 (118) *Kombi: - 0x00F6 (246) - 0x00F7 (247) - 0x00F8 (248) Är det någon som har tillgång till en förklaring över vad dessa felkoder innebär, eller har någon bra länk där detta beskrivs? Bilen går bra, och allt jag har kollat så fungerade perfekt, så jag tror inte det är några stora problem...men nyfiken är man ju :-) Det enda 'konstiga' jag märkte var att trippmätaren hade 'ballat ur' och visade 40-50 mil mer än i morse, men det ser jag som 'normalt' vid en programvaruuppdatering. Jag vet ju att verkstaden inte har tagit en 'extended' provtur :-) == It takes a lot of knowledge to really mess something up == | |
|
tja jag har osså fått denna felkod DME/DDE 248 på min E46 sedan -98 har inte heller hitta var man kan läsa vad det betyder.. hmm är de någon som har en lista för vad alla felkoder betyder så skulle de vara till stor hjälp om någon ville dela med sig. MVH Jerry |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
246-248 har alla med lambdasonderna att göra, på M54 så har det med luftblandningspumpen kontra Lambdasondernas avkänning att göra.Är mera en kontrollfunktion som vid nått tillfälle inte fungerat som den ska och inte ett egentligt fel så läggs ändå en felkod för det som jag tolkar det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hmm kan du tänkas veta vad 65 55 står för med ? dom koderna är också från DME/DDE. de kan tänkas att vara lamdan på min bil faktist. för bilen beter sig knepigt, som om den inte får på rätt blandning. har du nått bra knep hur man kan testa om dom funkar riktigt "Hasso" jag vill inte ohm mäta dom har läst att man lätt pajar dom om man inte vet vilken kabel man ska mäta ifrån. MVH Jerry |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
55 En intern DME cod om det är avbrott, kortis till jord eller till battery för Lambdasondens bank 2s uppvärmningskrets. 65 är en kontrollfunktion till camaxelsensorn som inte varit OK. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| har också den där 55 på min.betyder det att lambda e kass?MVH Erno | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.