AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.730

Problem med servo-ventil

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Idag var jag på Jarls Bilservice och testade bilen i DIS. Har problem med min servotronic och Carsoft gav inget utslag på detta. Problemet är att den är konstant i hårdaste servoläget.

Deras DIS meddelade att Servo-ventilen är kass. Felminnet nollades, jag körde en runda och felmeddelandet kom tillbaka.

Problemet är att Jarls visste inte vilken servo-ventilen är, de skulle höra med BMW och återkomma. Tänkte höra här om någon har haft problemet/felmeddelandet tidigare och isåfall vet vilken del det handlar om?

Kan det vara nr 5?
Länk
prova att göra rent den där kontakten på del 5
prova att göra rent den där kontakten på del 5
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ravve: Yes, den är det! Tyvärr kan denna servo-ventil gå sönder och då får man de problem du beskriver. Min 540 betedde sig likadant varpå jag beställde hem en sådan ventil, när min mekaniker dock skulle montera den så visade det sig att jag inte har servotronic på min bil (vi blev lurade av reservdelsdatasystemet.....grrrrrrrr) och jag kunde ej montera den förstås. Dock så visade det sig att nu när jag bytt parallellstag samt servoolja så är styrningen mycket bättre. Dock funderar jag på om man kan konvertera en en bil utan servotronic till en med......än så länge så vet jag ej:(

Men du Ravve, jag har min servotronic ventil liggandes ouppackad i kartongen inköpt hos Bmw. Jag tänkte behålla den ifall jag skulle försöka mig på en uppgradering men det verkar inte ske snart direkt, så om du är intresserad av att köpa den så power posta mig så får du den för ett bra pris:) Jag har ändå ingen användning för den i dagsläget....

etk nr: 32131092412.

Pris hos Bmw är 1488 sek (innan de gjorde sin prisjustering) vad den kostar hos dem nu vet jag ej.

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
grodan kermit: Konstigt att du har en och min verkstad säger att BMW aldrig sålt en :-) Självklart kan den gå sönder som allt annat kan och det verkar vara den ända rimliga delen med tanke på mitt problem. Jag powerpostar dig angående din del.

Hur bytte du din servoolja? Har köpt till min men inte kommit på nåt bra sätt att byta utan att pumpa ut den gamla och hälla på ny och på det sättet liksom spä ut de i systemet med ny.
Lufta gör man genom att ha båda framhjulen i luften och vrida åt båda hållen i maxläge ett par gånger?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ravve: Läse detta först nu.

Ja, det var mycket konstigt av Jarls Bilservice att säga så. Min mek har åtminstone bytt denna ventil på ngr stycken E39:or som har haft den symptom som du beskriver med lysande resultat. Kan de ha fått för sig att det är ngn annan del som spökar/indikerar fel, måntro? Ang. byte av servooljan så vet jag faktiskt inte riktigt då det var min mek som gjorde det i sammband med bytet av parallellstaget. Jag har ingen bra plats att meka eller lyfta bilen nämligen.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
OBS! Det är inte Jarls som snurrat till de utan meddelandet om att det aldrig sålts en sån del i Sverige är reservdelsgubben på Paulssons fel. Han har tidigare kommit med många andra knepiga kommentarer om att diverse delar finns inte på din bil osv.

Det blir byte av den där magnetventilen. Kommer att försöka byta den själv. Blir de för svårt får Jarls ta hand om de.

Byta servooljan vill jag också göra men avvaktar tips från någon annan om hur det kan gå till?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Servoventil och servovätska bytt och nu fungerar allt perfekt igen, skönt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.