AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.066

Z3 i nya "Mitt klipp" på Aftonbladet.se

Sida 1 av 2
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Stötte på denna på aftonbladet.se
"- Jag burnar med min BMW Z3" Se läsarnas vrålåk på Mitt Klipp!

Länk
Länk

Ja, vad ska man säga?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, jag såg den där. Farligt nära att det blivit riktigt dyrt..

AE
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Fan jag blir deprimerad när jag ser sånt skit, känns lika kul som att se en våldtäkt :(
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Det måsta varit nått fel på den bilen... Tål den inte mer? nån minuts burn och sen kaputt.
Min kärrings brorsa burna en hel kväll me sin volvo 240 utan att nått hände.
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Man vet ju inte hur den ägaren "misshandlat" bilen i övrigt. Han verkar ju inte vara så speciellt försiktig, och som Fredrik nämnde så är 2.8:an rätt känslig om den kokar.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag såg det jag med och det första som slog mig är hur man vågar misshandla en bil sådär. Visst man behöver inte fisköra bilen men det där är inget jag ens skulle tänka på.

Som Fredrik sa, håll ett öga på reg.nr när den kommer upp på blocket. Iofs den kanske hamnar på skroten innan...
Hittade den på blocket Länk
Nån som är sugen!!
Skuren oljepump? Kan det verkligen vara det?

"M Needs No Gimmicks"
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Att han inte länkade till klippen i annonsen?? :P

Synd på en annars fin bil...
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Svårt att säga men jag tycker synd om den stackarn som köper den bilen. För det är knappast första gången som den har blivit misshandlad sådär.
Tror inte många motorer är tänkta att gå på maxvarv samtidigt som bilen knappt rör sig, blir inte mycket luftflöde genom kylaren då. Jag tycker inte det är så konstigt att motorn lade av.

Han glömde nämna den skeva toppen, den koksade oljan och andra otrevligheter som medföljer en sådan överhettning.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Är det inte denna? Länk

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
jag förstår inte varför? är det verkligen så väldans roligt att burna? ja jag vet att grabbarna är yngre och har en annan inställning men det kostar ju, men jag begriper inte varför? betala dyra pengar för däcken som andra personer står och tittar på när de slits ut ...... och sedan misshandla en bil så totalt, är det aldrig någon som tänker att drivlinan kan gå åt pipan? men för den här leken fick han nog oväntade bekymmer med dyra reparationer ja förresten det är väl inte värt att reparera för det är väl ingen som vill köpa en sådan bil, då är det roligare att titta på fina välvårdade bilar som uppskattas av sina ägare än denna förstörelselusta var kommer det ifrån?
mvh Uffe/bildock
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hmm, undrar hur länge den gick med skuren oljepump och vad det har dragit med sig då. Det där är plågeri i den högre skolan och så hög effekt i förhållande till maxeffekten under så lång tid tas aldrig ur en motor ens under tävlingskörning. Ponera att man snittar på 110 Kw under ett par minuter och verkningsgraden ligger på ca 25%. Det innebär 330kW värme som skall kylas bort i en kylare som stundtals rör sig baklänges. Hela mitt hus värms av en brännare som ger max 15kW och jag fryser aldrig...
Filmen ger nog fler imponerade mopedåkare än tänkbara spekulanter är jag rädd :)

AE
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Har man för lite hästar så måste man tydligen bromsa för att få lös hjulen..
Med en riktig motor så är man däremot tvungen att anpassa gasen så det inte spinner..

Mmm Coupe
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Anders-72: Sitter en fläkt som kyler vid låg hastighet som vid kökörning
...

Mmm Coupe
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är fullt medveten om fläkten, men det ligger lite utanför ramarna för normal bilkörning att ta ut nästan maxeffekt under några minuters kökörning ;)

AE
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fast man tar knappast ut maxeffekt när man spinner med bilen eftersom motståndet blir såpass lågt. Man måste ju belasta för att få ut effekten.
Bilen borde kunna klara ett par minuters burnande utan att koka eller skära. Dom flesta bilar klarar ju det. Måste ha varit något fel på den bilen innan.
Otroligt dumt att utsätta bilen för den där misshandeln dock. Även om bilen hade klarat av det så mår den ju knappast bra av det.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tja, så lågt motstånd är det nog inte att dra runt två 255:or el. likn. på asfalten. Därtill kommer bromskraften bak. Men säg att man tar ut halva toppeffekten då. Då är det ca 150 Kw värme som skall kylas bort. Om man ställer sig framför en stor byggfläkt på 15 Kw med samma area som en bilkylare blåser det riktigt varmt och gott. Om man skulle tiodubbla effekten blir det nog inte längre skönt att stå kvar..
En liten jämförelse: Titta på fläkten som brukar stå framför en bil som effektmäts i rullande landsväg. Där mäts effektkurvan över hela varvtalsregistret på ca 5 sek. Visst finns det många bilar som klarar av det, bl.a e30-turbon som finns filmad i någon tråd här, men när man rör sig framåt i 5 km/h borde man ha tid att slänga ett öga på tempmätaren ;)

AE
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hoppas (inte) han tyckte att det var värt det ...
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Korkat att lägga upp en sådan film där reg nummret syns! Vem vill köpa den bilen beg?

Min Z3: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tycker också att man skall ha roligt. Håller dock fast vid att högt effektuttag alstrar värme.
Visst skall man använda bilen och inte ha den som utställningsobjekt, men jag skulle nog klippt bort kok-scenen ur filmen om jag skulle lagt ut den ;)

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.