AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
820

vibrationer vid broms efter v-däcks montering!

Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
När ja nu monterat mina 17" bmw org alufälgar med dubbfria michelin 205/55/17 så får jag vibrationer i ratten när ja bromsar iaf i hastigheter över 90 km/h däcken och fälgarna är helt felfria inga vibrationer så länge bromsen inte rörs, monterade tillbaka mina 20" fälgar med 225/30/20 däck o inga vibrationer vid inbromsning, hade ja haft vibrationerna med båda hade ja givetvis kontrollerat bromskivornas skevhet med indikatorklocka o gämfört med tolerans värdena. men då inga vibrationer finns vid bromsning med 20" kan man ju undra vart felet ligger, kan tilägga att de är helt nybalancerade givetvis kontrollerat ggr2 för att vara helt säker.
har varit ute för det tidigare på en bmw dock en e36:a den kördes inte vintertid men stod upställd på v-däcken under vinterhalvåret o på transport sträckan till och från garaget uplevde ja samma vibrationer.
bakre/främre länkarmsbussningarna är ngt mjuka kan ju mkt väl ha med bromsvibrationer att göra, men helst ska det ju vara med alla fälgar då??
Ngn som kan ha ngt bra svar på detta?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan säkert vara glappa bussningar/leder som ger upphov till vibrationerna. Olika hjul, med olika vikter och olika däckegenskaper dämpar troligen egenfrekvenser som ger vibrationer på olika sätt.
Vibrationer p.g.a dåliga bussningar brukar bli värre vid kraftig inbromsning och vibbar från skivorna brukar vara värre vid lätt bromsning.

AE
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
e faktiskt lite inne på bussningarna, bromsar du hårt i c:a 50-70 så skakar det inte, men bromsar du i hastigheter över 100km/h då skakar ratten rejält. får väll börja med att byta de bakre/främre länkarms bussningarna, skadar ju inte med lite nytt gummi iaf!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.