|
|
|
|---|---|
|
Kollade upp vår: Max släpvagnsvikt: 2000 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1190 Max lastvikt: 300 Kopplingsanordning 1: KULA Kaross: Kombi, Taklucka (05) Skattevikt: 2010 Tjänstevikt: 2010 Totalvikt: 2310 Sänkt totaltvikt: 2310 | |
|
Så här ser det ut på min (Svensksåld): Max släpvagnsvikt: 2000 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1190 Max lastvikt: 460 Kopplingsanordning 1: KULA Kaross: Kombi (03) Skattevikt: 1850 Tjänstevikt: 1850 Totalvikt: 2310 Sänkt totaltvikt: 2310 ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Låter som en väldigt hög tjänstevikt. Är den importerad och individuellt vägd? Min fd 540iAT -00 som var extremt välutrustad (=tung) hade en tjänstevikt på 1850kg. Har svårt att se vad man skulle hitta ytterligare 160kg för att komma upp i din vikt. Kan ju också vara så att det var min som var felaktigt vägd? Hittar du olika regnr på t ex Blocket så kan du ju kolla bilarna på Vägverkets hemsida så får du ju en bild av om din väger normalt. ___ //Ulf |
|
|
som jämförelse : min Alpina-version av 528 touring har på pappret (direktimport). 1850 kg tjänstevikt med manuell vxllåda, elsollucka och manuellt inställbara sportstolar, avtagbar dragkrok, acc och nav-TV. 540-motorn väger mer än motorn i min, automatlåda och elstolar likaså. |
|
|
Kanske skulle ta och väga bilen då.. Menar skatten räknas väl till stor del på vikten = dyr. Ligger på ca 2700kr/år i skatt. J.Dredd våra bilar verkade ju ha ungefär samma utrustning, skillnaden är väl på ett ungefär att du har motorvärmare och jag har taklucka. Tvivlar dock på att en taklucka ska väga över 100kg! Som det är nu kan man egentligen inte åka med mer än 3pers i bilen utan att åka dit för övervikt (om man lägger till 2 hundar i bagaget). |
|
|
Kollade även min 530iAT och den har också 1850kg som skattevikt och med tanke på att 540'n hade mer utrustning samt större motor så är det troligt att den blev inreggad med låg vikt...Händer ju att dom missar att bilen nästan var tom på bensin eller att reservdäcket saknades, etc. Bekeris: det är inte många kronor du sparar i skatt om du skulle få ner vikten. Båda mina bilar ligger i klassen 1801-1900kg och jag betalar 2550kr så det jobb du behöver göra för att eventuellt lyckas få din vikt förändrad är knappast ekonomiskt försvarbart. ___ //Ulf |
|
|
Min förra 750iAL E32 vägde 1980 kg och den var fullproppad med grejer och rätt mycket större än en 5-serie. Dessutom är E39 mestadels byggd i lättmetall, något som man aldrig hittar i en E32. Därför känns det konstigt med en tjänstevikt på 2010 kg. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Programmer; Ok, det skiljer alltså inte mkt mer. Jämförde lite snabbt med min V40 T4 som väger ca 1440kg, skattar inte mkt mer än 1600-1700kr/år på den. Det är ju en viss skillnad. Någon som känner till en bra fordonsvåg i sthlms området? Skulle vara intressant och få reda på hur mkt bilen verkligen väger. = ) J.Dreed, din bil är svensksåld, förmodligen är den inte inviduelltvägd utan har troligen en "schablon"vikt eller dyl. |
|
|
Bekeris: Precis det jag menade när jag skrev Svensksåld inom parentes. Alla Svensksålda 540 har en skattevikt på 1850kg. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Aktuella skatter: Länk (sida 10) ___ //Ulf |
|
| Hum vad ligger vikten på 523 touring? | |
|
Vågar finns på b la Strömsskrot och Länk Mvh Danne |
|
|
Hej jag har en bilvåg på jobbet, kan kolla vad min 540iaT väger.. jag har all tung utrustning i min så jag tror att nån540 som väger mer finns inte !! återkommer med resultat i morron |
|
| Regain, hur gick det? Slagen? =) | |
|
Annars brukar Bilprovningen ha vågar utomhus. Brukar själv åka förbi lokala stationen och väga emellanåt. Min egen fullutrustade 540iT (fast en E34) väger med fulltank och mig samt två barnstolar i bilen 1920kg. En riktig tung klump alltså. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Ojjjj jag glömde jag återkommer mvh Senil |
|
|
Hej. Så var den då vägd min 540iaT-99, med 50 liter bensin i tankarna vägde den 1940 kg 940 fram o 1000kg bak. Om ni vill kan jag redovisa vikt på varje hjul men det är inte så inressant här vaa?? Tycker att viktfördelningen var lite knepig pga den tunga motorn, men det är mycket som flyttats dit bak på e39orna.....Hade gött :. Robban |
|
|
1940kg med 50liter bensin, 30liter bensin, vad kan det väga? Ca 30kg? Kan inte densiteten på det. 1340+30+70 (den vikten bilprovningen räknar med för förare) = 2040kg tjänstevikt. Du slog mig med 30kg! :( |
|
|
Hej. Jo densiteten på bensin vid 15grader är 750kg/m3 och mk1 815kg/m3(diesel), så matten säger då att 50liter väger 37,5kg och 30liter 22,5kg, lite kuriosa...hmmm. har du drag så är det säkert 30kg skulle jag tro...Tjing |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.