|
|
|
|---|---|
|
Jag står inför en ganska så angenämet problem. Jag behöver köpa två bilar, då vi skall flytta till hus och frugan behöver en bil. Jag har en budget på runt 500 000kr totalt och är i behov av en större bli med plats för barnvagn och grejor. sen vill jag ha en rolig liten bil som jag själv kan använda till jobbet (30 mil i veckan) Jag funderar på följande alternativ: 5 serien touring + 1 serien eller A6 avant + A3. Vad anser ni att jag skall titta på för modeller och specar. | |
|
5 Serie Touring + 1 serie låter väl alldeles utmärkt. Problemet är ju att om du ska köpa nytt så räcker inte pengarna. Jag antar därför att du kommer att titta begagnat? Då kan du ju inte vara lika kräsen med specen men å andra sidan blir ju utbudet enormt. Vad sägs om en 530dAM Länk och en 120dM? Länk Hamnar 50' över budget dessvärre men trevliga bilar //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jag funderar på att ta den större bilen på firman, så den får nog bli ny. den andra får jag sänka kraven på.. Helst vill jag ha båda vita - men då blir det nybeställning som gäller. Vore ju roligt att ha en 120d eller kanske en 130, den lilla blir ju "min" bil så man får lite roligt att köra. /Andreas, Lexus RX 400h |
|
|
Du kan ju fortfarande leasa begagnad bil (så länge den inte är momssmittad) för att få ner leasingkostnaden? Visserligen surt att betala förmånsvärde privat på nypris men det är ju ett sätt att komma lite billigare undan (om det är du som betalar leasingen också, dvs du äger firman)? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| jag hade letat reda på en 320/325d touring och en scysst 1 serie | |
| Om du leasar en bil som är minst sex år gammal så får du räkna det faktiska priset som förmånsvärde (finns en minimumgräns). Om man dessutom betänker att kostnaden för all service och reparation på en leasad bil är kostnader på firman, dvs man får dra av momsen och betalar med oskattade pengar, så kan det ju vara en helt ok affär att köpa en äldre värstingbil på det sättet. | |
|
En sak att tänka på då är att bilen inte får ha varit ägd av en privatperson någon gång för då blir den momssmittad. Kanske inte alldeles lätt att hitta en 6 år gammal bil som alltid gått som leasing. Mimimigränsen är runt 146.000 förresten för förmånsvärdet. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.