|
|
|
|---|---|
|
Hej killar! Har länge gått i bil-köp tankar, och tankarna blev inte direkt mindre då jag den 5 oktober tog mitt efterlängtade körkort. Först var jag helt och hållet inne på att jag skulle ha en Z3:a, men av olika anledningar kom jag fram till att en lite mer praktisk bil, kanske vore mer "rätt" för mig i dagsläget. Så här kommer den, bilen jag just nu går som på nålar för, går runt och trånar om. Jag vill höra för/nackdelar med ett eventuellt köp, samt saker jag bör se upp med, eller vara extra vaksam på då det är en E46:a. Har tidigare fått nöjet att köra både en E46 325 m-sport cab samt en 323 så jag vet att det är denna motorn jag kan tänka mig! Länk Hoppas på hjälp samt era åsikter om bilen! Mvh Anna | |
Vantage |
Hej. Bilen ifråga är jättefin ( på bilden vill säga ). Utrustningen är riklig oxå. Att värdera en bil är lite knöligt då allt ska vägas in, dvs småskador,repor samt ev andra ej synbara defekter. Men generellt kan sägas att värdet på denna bil och i den region den befunnit sej i ( Stockholms området ) så ligger priset på 93 000 - 101 000:- privat med hänsyn till utrustning och körda mil. Men som sagt, bilen har annan utrustning än den sk traditionella så som 18" fälgar, så detta innebär att säljaren vill ha mera naturligtvis för bilen med. Hos en bilhandlare är priset 111 700:- för denna modell ( ex fälgar på denna bil vill säga ). Du har en bra guide här Länk som hjälper dej med värderingen på de bilar du söker. Men i slutändan är det skicket på bilen samt hur du själv upplever bilen ifråga som avgör ditt beslut !! Skynda långsamt och framför allt , ta reda på så mycket som möjligt av den modell du avser att köpa ( i detta fall E46 323i -99 Coupé ). Det spar dej massor av ??? och du vet vad de vanligaste felen är på just denna modell. Det lär du tjäna på även i affärs ögonblicket då du inte är helt novis och sårbar i köpläget :-)) Sök på Autopowers Forum om denna modell så får du massor av matnyttiga saker du bör veta. Det finns massor av E46:or ute i landet så skynda långsamt och läs i dej på moellen så ska du se att det lönar sej i längden. Lycka Till med bilköpet och Välkommen till klubben för dom som älskar att köra RIKTIG BIL ;-)) Niclas |
|
Bilen såg fin ut, inget snack om den saken. Det finns rätt många E46 att välja på i dessa tider, denna verkar vara en av de mer speciella. Dock vore det galet av mig att inte rekommendera denna bilen Länk istället, då det är jag som har den till salu. :) Mvh, Peter |
|
|
Först och främst; ett stort tack till både Vantage och CrashworkZ för era snabba svar! Jag jobbar hos en BMW återförsäljare i Stockholm, så att valet föll sig på en BMW kändes inte helt onaturligt, och precis som du säger Vantage så är spannmålet av priser rätt olika, och jag förstår att denna säljare vill ha en extra slant för sina fina 18". Jag ska snart ringa och höra med säljaren om bilen finns för provkörning/titt lagom till helgen och vem vet, det kanske blir en affär redan då ;) Inga generella tips då det gäller just E46? CrashworkZ jag har faktiskt spanat in din bil, men kändes lite väl långt att åka för en bil. Du som E46 ägare kanske kan ge några tips som saker som det kan vara lite vajsing med? |
|
|
Hej, Mitt tips är att söka runt lite på forumet här då E46ans vanliga fel redan har avhandlats många gånger och det är många E46-ägare här som har gett massor av bra tips och som säkert inte "orkar" skriva i varje "Vad är det för vanliga fel på E46"-tråd som skapas. (Obs, no offence att du startade ytterligare en tråd, jag bara förklarar varför det kanske inte kommer att dyka upp massor med svar i tråden.) De absolut vanligaste felen på E46, som jag har märkt, är att den har svagt rostskydd och dåliga länkarmar fram. Åtskilliga ägare har bytt motorhuv och baklucka och ibland även dörrarna på grund av rost och länkarmarna brukar få tvåor i besiktningsprotokollet. Det kan vara intressant för dig att veta om något är bytt på rostskyddsgarantin och för hur längesen länkarmarna är bytta. Vad gäller fel på växellåda och motor så har jag inte lika bra koll på vad som är vanliga fel, men som sagt, det kan säkert stå en del tips om det i någon annan tråd. När det gäller just coupén så kan man kontrollera att fönstren skjuts ner som de ska när man öppnar dörren och att de skjuts upp igen när man stänger dörren. Just det, kom på en sak till. Brustna bakfjädrar har förekommit på många bilar. Lycka till med köpet! Det är en mycket trevlig bil! /Wiberg |
|
| Får väl vara så tråkig att säga att det finns massor skriver om E46, men lite kort det har väl varit mkt problem med länkarmar fram till faceliften (och även efter) samt rosten. | |
|
Wiberg: Jag har faktiskt varit duktig och läst på i forumet om E46, samt snackat med kollegorna om just den modellen av 3-serien, och har precis som du skrivit funnit bristningar ilänkarmarna samt rosten. Skrev mest inlägget för att höra vad Ni tyckte om just DENNA E46 323ci samt om ni hade tips och råd inför ett ev. köp! |
|
|
Ok, synpunkter på just DENNA bilen då.. Även om frågeställningen även gällde E46 i allmänhet (därav mitt förra svar). :) Jag tycker att den känns dyr med tanke på motorstorlek, modellår, utrustning och milantal. Den ser ut att vara i schysst skick om man ska utgå från bilderna, men det är ändå lite för mycket pengar anser jag. /Wiberg |
|
|
Wiberg: Förlåt, mitt första inlägg måste ha varit rätt rörigt... för frågeställningen angående problem gällde enbart just DEN bilen :) Vad skulle du betala för exakt den bilen? *nyfiken* Mvh Anna |
|
|
Jag hade försökt hitta en 330, tycker den motorn är mycket roligare. Men provkör först, för en del gillar inte samspelet mellan koppling/motor. 3.0:an drar inte mer soppa än övriga motoren och det är en rimligt dyrare försäkring för mig. Men när du ändå letar, varför inte köpa en cab :) //Bjerser |
|
|
Det kan ha varit jag som läste lite för fort också.. :) Hur som helst, jag snabbsökte på blocket lite och såg att för en tiotusenlapp till så får man 330 coupéer med liknande utrustning och miltal plus yngre bil. 323orna börjar ganska lågt (liknande objekt börjar kring 100-105 kkr), men då ofta med högre mil. Men 115-120 kkr känns betydligt rimligare i mina ögon. 135 kkr kostar 323orna hos bilhandlare, och då ändå med lägre angett miltal än vad ditt tilltänkta objekt har. Det är mina tankar kring priset. Det verkar vara ett fint objekt, men hur mycket som helst ska man inte behöva betala för det. /Wiberg |
|
|
Här har du 320ci (170hk) Länk nästan samma prestanda som 323 men 4år yngre och 10000 mil mindre på mätaren ,lite dyrare men jag skulle satsa på en sån istället. Länk Länk |
|
|
Håller helt och hållet med Sony! Dessutom har de kvar lite tid på rostskyddsgarantin som är guld värd... |
|
|
Bjerser: Jag vill helst ha en cab, men då jag inte har garage (ännu) så känns det inte helt optimalt med en cab... och cabbar med ht är fortfarande alldeles för dyra :/ Wiberg: Jag ÄLSKAR 330ci MEN har en känsla av att försäkringen på mig, som 22 årig tjej som enbart haft körkort i en dryg månad är SKYHÖG! |
|
|
Hej, Jo, jämförelsen med 330 Ci var mer en prisjämförelse. Det var inte en uppmaning att köpa en sån istället. Försäkringspremien är skyhög även för en 25-åring kan jag intyga. :) Det jag försökte visa var mer att bilen kanske är prissatt lite högt genom att jämföra med andra, liknande objekt. Men jag har inte följt priset på just 323 Ci så jag har ingen bra koll på det, jag gjorde bara en snabb jämförelse med objekt som ligger på blocket. /Wiberg |
|
|
Wiberg: Okej, fast jag är en tjej som gillar snabba bilar, och gärna största motorerna... MEN som du säger, försäkringen är skyhög, och jag vill inte gärna göra något försäkringbedrägeri och ställa den på tex. min far eller min sambo... så därför får det bli en lite mindre motor, men ändå en rätt trevlig bil! Jag tycker att det finns en viss prutmån på 323ci:n då det är höst, snart vinter och dessutom inte verkar ingå några vinterdäck (framkommer iallafall inte i annonsen). Hur länge har du haft din bil? Hur kommer det sig att du köpte en automat och är du nöjd? :) |
|
|
exiZ, torde ju vara snabbt gjort att kolla med Originalförsäkring vad det skulle kosta dig att försäkra en 330. Själv betalar jag (närmare 40, boende i villa söder om Stockholm, med BMWclub rabatt) ca 11.000 om året för min bil. Självklart är valet av bil en fråga om dess totalkostnader, inköp, (finanserieringen då) drift och underhåll. Bilen du är intresserad av ser fin ut och som du själv säger borde det finnas en viss prutmån. Men innan du rusar åstad så kolla i alla fall upp försäkringen på en 330 för den motorn är en verklig pärla. Inget ont om 323 men lika maffigt blir det inte. Niklas Fransosen |
|
|
Hej hej, Bilen står på min sambo som är av det klokare könet och ett par år äldre, vi betalar ca 12 kkr/år. Vi bor i centrala Gbg och parkerar i garage. Jag tycker att det är väldigt mycket pengar att lägga på försäkringen. Om bilen stod på mig så hade vi fått betala uppåt 15-16 kkr. Galet. Med BMW Originalförsäkring så hade det blivit ytterligare 3-4 kkr mer per år, men det där verkar variera väldigt mycket, så det bör man kolla upp för sig själv och sitt eget objekt. Vi köpte 330in i våras, betalade ett rätt schysst pris, inte direkt billigt men inte heller hutlöst dyrt. Bilen som sådan är fantastisk, underbar motor och skön att köra. Jag har oftast ett leende på läpparna när jag kör den. :) Negativt är väl vägbruset, vindbruset och den något stötiga gången. Jag har likadana fälgar som ditt tilltänkta objekt har och de lär väl göra sitt till för bruset och gången. Men de hjälper å andra sidan till när det blir kurvigt och de höjer helt klart utseendet på bilen. Att vi skulle ha automat var långt ifrån självklart eftersom jag nästan alltid kört manuella bilar och fnyst åt folk som kör automat. Men efter att ha testat automater av det nyare slaget och kört runt med dem ett tag så blev jag väldigt sugen. Nu känns det helt rätt även om jag saknar den manuella lådan ibland, framför allt på småvägarna. Det lär bli en lång fundering inför nästa bil om den ska ha automat eller inte, det är fördelar och nackdelar som ska funderas på. :) Vi har klarat av ca 1500 mil med bilen och vi är nöjda än så länge! /Wiberg |
|
| Vad blev det??? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.