AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.026

Min bil tappar trycket i nivåregleringen?

gr
20
groover
540iA Touring -00
Hejsan!!
Måste börja med att seja att jag inte är så kunnig på det "mekaniska"
Min 528i touring -97 vill inte behålla trycket i nivåregleringen bak??
Detta händer aldrig under körning, men när bilen stått parkerad från eftermiddan till morgonen (en längre tid, ca 6-12timmar)så har den sakta men säkert sjunkigt ihop på vänster baksida.....när jag låser upp bilen med fjärr låset så bygger den upptrycket igen tills bilen är normal och rak igen..Ibland har bilen stååt ett par dagar utan att detta har hänt, då verkar allt helt och normalt, men sen tar men sej en tur till macken och handlar sej en dosa snus, kommer hem parkerar går ut 5-12 timmar senare, så har det hänt igen?? myssko tyckar jag!!
Jag undrar vad detta beror på ock om det går att laga?? Finns inget som indikarar på någon läcka, inga fläckar eller sånt under eller på garageuppfarten....men jag vet som sagt inte hur dessa är uppbyggda?? är det någon form av backventil inuti eller liknande som låser sej??
Har hört att det på vissa bilar går att byta ut dessa till vanliga dämpare utan att göra några extra ingrepp, detta skulle kunna vara intressant för mej beroende på vad skillnaden är i pris på respektive delar, någon som vet vad jag har för fel, eller kanske ca pris på service av denna sort, eller priser på dessa delar(nivådämparna och "vanliga" dämparna)...
taksam för alla svar och all hjälp!!
Mvh
groover

Vad jag vet funkar systemet med lufttryck, så det räcker med någon liten luftläcka.

Att byta bort nivåregleringen för att bilen ibland ser ful ut på garageuppfarten är väl lite drastiskt?
Hade samma problem som du när jag köpte min bil.
Slutade med en rejäl punktering på ena luftbälgen, bytte den mot en ny.
Ca 700 mil senare så fick jag punktering på den andra luftbälgen.

Bälgarna nöts helt enkelt sönder, sitter mycket utsatt för smågrus och allt som nu kan finnas på vägen. Tror det är en god ide att tvätta bälgarna i utfjädrat läge lite då och då om man har tillgång till billyft.

De är extremt lätta att byta men kostar en del nya. Man behöver i regel inte lämna bort arbetet om man är normalhändig.

Sök på luftbälg / nivåreglering så hittar du en hel del läsvärt.

Ett tips är att kolla powerbörsen, någon kan ju annonsera ut fina bälgar ;-)

-Phil
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
kolla mektipset som jag skrev när jsg fick punka på min bil.
Länk
Lars

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.