|
|
|
|---|---|
| Har ett litet problem på min 320. Ja lämnade in bilen igår för däckbyte och tvätt (Drive in). Efter åkte jag till jobbet och när ja skulle åka hem visade termometern -2,5. På morgonen när ja skulle ut me bilen visade den -2,5 igen. Nu har den fastnat på -2,5. Nån som har nån aning om vad problemet kan va? Ja vet att det inte är -2,5 ute nu... | |
|
På 5-serien sitter givaren innanför frontspoilern på höger sida. Vet inte om det är lika på 3:an. Leta lite på realoem. Har för mig att det brukar bli -37°C eller nåt vid kabelbrott till givaren, men det är mycket möjligt att givaren eller kabeln skadats vid hjulbytet. AE |
|
| Tack för svaret, även om det inte hjälpte så mycket. Fattar inte vad ja ska söka på.... Ja har för att ja har läst nånstans på forumet förut att givaren sitter i nåt av hjulhusen. Ja kanske är helt ute och cycklar nu. Mitt minne är inte det bästa. Nån mer som har nåt förslag eller kanske en bild. | |
|
Kan vara den här, men realoem hjälpte ju inte direkt med placeringen: Länk AE |
|
| Det är säkert den. Nu vet man hur den ser ut. Nu är det bara o hitta den oxå. Tack Anders... | |
|
Det kan även finnas en temp. givare till klimatanläggningen, men där den var med på realoem passade det bättre att den hörde till temp.mätaren. Enl. tidigare trådar, verkar den på äldre 3-seriebilar (E36) vara placerad i luftkanalen som leder kylluft från spoilern till bromsarna, så ett tips om den inte sitter öppet, är att leta i kylluftkanalerna också. AE |
|
| Sitter den inte rakt under spolarvätskebehållaren i "golvet"? En rund sak med en sladd till. Man borde kunna se den underifrån också. | |
| Tackar... Ska kolla om man kommer åt utan o placka bort däcket... | |
| "helstsonika" Är du säker? Nu vet ja inte vart ja ska titta. Väntar o ser om nån VET exakt vart den sitter. Det är jobbigt när halkvarneren tjuter varje gång man startar bilen när det inte ens är minusgrader ute... | |
|
Jag har i alla fall något där som är misstänkt likt en tempmätare... (vad skulle annars sitta med kablar ner i golvet?). Nu har jag M-sport 1 stötfångare så det kan ju skilja men jag har för mig att det ska vara lika på standardfronten. Den ska alltså inte sitta i hjulhuset utan på golvet bredvid/snett framför höger framhjul. Jag kan gå ut och titta när det blir varmt ;) |
|
|
Den givaren som Heltsonika pratar om, är nog den som jag också skulle gissa på. Jag har för mig att det sitter en i vardera sida av fronten. Jag såg dessa när jag plockade bort mina strålkastarinsatser, då såg man rakt ner mot undersidan av fronten, och två runda plastkroppar med varsin tillhörande sladd. De är väldigt lätta att ta lossa ovanifrån! Mvh/ Niclas |
|
| Går dom o plocka bort underifrån bilen eller måste man plocka bort strålkastarna? Varför finn det 2st? verkar konstigt... | |
|
Som sagt, jag är inte 100% säker om det är rätt pryl som jag och Heltsonika pratar om, men OM det är det så tror jag man når de genom att ta bort hasplåten. Att skruva bort hasplåten tar MAX 5 min. Men jag skulle dubbelkolla hur en ny yttertemperaturmätare ser ut först. Den delen som jag refererar till är en rund svart plast pryl, lite större än en 5-krona i diameter. Mvh/ Niclas |
|
|
Kan bekräfta att mätaren sitter i luftkanalen, fick nämligen lov att montera bort både den och kanalen vid byte av dimljus. Om jag inte missminner mig så sitter den i den vänstra (färdriktning) kanalen. Prova att plocka loss kanalen om du inte kommer åt. |
|
| Skrev lite fel i ovanstående inlägg, hasplåten måste demonteras för att komma åt kanalen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.