AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.585

BMW 540 E39 spyr ur sig kylvatten

Har en BMW 540 -01. När jag öppnar locket på expansionskärlet spyr den ur sig flera liter vatten den vägen när motor tempen är uppe.

Givetvis har jag motorn avstängd och låtit den stå 5 minuter innan jag öppnar ändå spyr den ur sig flera liter vatten när jag öppnar locket på expansionskärlet.
Detta fenomen uppkommer när motorn är varm inte när den är kall.
medans motorn är kall kan du köra motorn och med locket på expansionskärlet öppet men så fort motorn blir tillräckligt varm spyr den ur sig vattnet.

Någon som vet om de ska vara så här eller vad som är fel?

Har provat att byta kylarvätska och lufta ordentligt, detta hjälpte inte.

Riktiga män kör V8a
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!

Jag har ifs aldrig öppnat mitt lock då bilen varit varm, men jag tror att den uppför sig som vatten brukar göra då det "kokar".

Vadå kokar?? Joo, driftstemperaturen på en 540 är ca 108-110 grader. Det kokar inte då det är trycksatt och att man har en bra blandning mellan glyckol och vatten. Har läst att kokpunkten ligger på ca 125-130 grader i ett så högt trycksatt system som 540n har.
Då du skruvar av locket tappar systemet trycket och då börjar det koka och då sprutar det glyckolblandning.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
slutet system, vattnet expanderar massor... öppna ej när bilen är varm! nivån kollar man endast på en kall bil.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vattnet expanderar, men inte massor. Som Lennart säger så börjar det koka om temperaturen är över 100°C när man släpper ner trycket till atmosfärnivå genom att ta bort locket. Finns inga andra "problem" än att vattnet kokar ur när man tar av locket så är problemet inget problem utan bara fakta som råder under allmänna gaslagen ;)

AE
Visa användare
1
Henke 735-540
BMW 735ia -90
BMW 540i -95
det är inte lämpligt att uppna locket när motorn är varm, systemet är trycksatt när motorn är varm och när det är en läcka eller lyfter på locket så kokar det eller är dålikt med vatten och dålig silrklation, när man har skruvat med kylsystemet ska man ha full värme på i bilen, du får kolla vattenpump, motor fläkten, även trycksätta om läckor, kan vara risk för spricka eller topp packning

mvh henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.