AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.037

Skruvad bil, rätt servad ändå?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Vad jag lärt mig så är det förbrukad bensin som är mätstickan på när det är dags för serviceintervallerna, men om bilen är skruvad kan bilen ändå ränka ut när det är dags för nästa service utan att den blir fel mellan intervallerna?

Vid 10,000mil så kanske det är dags för stora servicen, men eftersom bilen nu kanske visar 5,000mil så missar vi kanske den viktiga servicen? Eller finns det någon annat i bilen som håller kolla på serviceintervallerna? Är jag tydlig nog i min förklaring?

Om ens bil är skruvad är man blåst på pengar, men missar man servicerna så kommer man bli blåst på ännu mer när motorn ramlar av på E4:an

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det enda som informeras enligt mätmetoden är NÄR service ska göras, inte VILKEN service som ska göras. Du kan alltså aldrig läsa av vilken som är gjord eller ska göras. Det kan endast göras via serviceboken. Är bilen skruvad och servicebok saknas så har man ju ingen aning om vilken service som har gjorts.
Var jag tydlig?

Hade jag varit du så hade jag gjort all service som kan göras så vet iaf du vad som är gjort senast. Från och med nu alltså..
Na
440
Nattugglan
Hmmm, inte helt solklart att jag hänger med nu.

Vad som står i min servicebok vet jag ju inte om det stämmer, där ser jag ju historiken på vad som är gjort, men jag ser inte vad som inte är gjort och därmed saknas. I min servicebok så kanskse det borde vara dubbelt så mycket servicestämplar om miltalen var korrekt. Förstår ni mitt tänk?

Hade bil x rullat 10,000 mil så kanske det rimligtvis borde vara 6 stämlpar i boken.

Har bil x rullat 10,000 mil men blivit bakskruvad konternuerligt till 5,000 mil och aldrig passerat 5,001 mil på mätaren så kanske bilen inte heller känner av serviceintervallerna som igentligen skulle ske. Nu kanske denna bil som har 5,000 mil på mätaren bara har 3 stämplar i boken trots sina rullade 10,000mil.

Na
440
Nattugglan
Igen...

ett annat kanske tydligare exempel, om en bil igenligen rullat 10,000 mil, men på mätaren står det 3,000mil, och vi ser 12 stämlar i serviceboken, då osar det ju katt! Det borde ju vara färre stämlar på en bil som bara rullar 3,000mil.

Så frågan är vad i bilen ränkar ut serviceintervallerna?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har din 320i gått 10000 mil har den om allt är ok troligen bara 3 stämplar eftersom intervallet är 2500 lit förbrukat bränsle. Den fjärde servicen är Insp. II och hamnar beroende på bränsleförbrukning någonstans runt 10-11´ mil. Jag TROR inte att km-räknaren har något att göra med serviceindikatorn.

AE
Na
440
Nattugglan
Jag har bara uppgett exempelsiffror på miltal o stämlpar, bara för att förklara. Huvudfrågan är som sagt vad i bilen som räknar bensinförbrukningen/serviceintervallerna.

(Anders-72
Tack för svar! Jag visste inte att det är 2500liter mellan intervallerna)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alltså, jag kanske inte förstår vad du vill veta.

Men det är ju färddatorn i form av bränsleåtgången som räknar ut när bilen har brukat 2500 liter. Alltså dags för service.

Huruvida serviceintervallet återställs samtidigt som bilen skruvas har jag ingen aning om. Det vet nog bara de som tillverkar mätarfiffelinstrumenten alternativt de som använder dom.

Man får ju hoppas att även de puckot som skruvar bilen förstår att service ändå måste göras....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Chansen är nog ganska stor att servicen är gjord som den ska även på en skruvad bil. Åtminsonde om man håller sig till nyare bilar som rullat väldigt långt sina 3-4 första år för att sedan bytas in. Den oseriöse importören köper då denna "långmilare" och justerar mätaren och förfalskar en serviecbok och lägger t ex ut den på Blocket. Den första ägaren som i detta exempel är oskyldig har ju köpt en nya bil och kört väldigt mycket (kanske t o m tjänstebil) och denne har ju inte någon direkt anledning att inte serva bilen enligt plan.

___
//Ulf
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du helt rätt i Ulf.

Förmodligen är ju servicen gjord då dom flesta skruvas av importören. Säker kan man ju iof inte vara då bilen uppenbarligen är manipulerad.
lob
Kanske lite off topic, men ändå. I slutet av 90-talet kollade jag på en 530 92:a med helt ok stämplar i serviceboken. Problemet var bara att serviceboken var tryckt 1994. Kan ju vara ett tips att kolla så att serviceboken inte är nyare än bilen

Länk
Na
440
Nattugglan
Lob,

Ja det var en annan femma detta med om det är orginalboken eller inte. Men ett bra tips annars om man vill luska lite om trovärdigheten inför ett bilköp.

Men denna tråd hadnlade mer om vad i bilen som mäter brensleförbrukningen. Miltalet i instrumentbrädan eller nån annan del i datorn på bilen?

Anders S,
Du har fattat vad jag v ar ute efter. det var just dettta du skrev som är min fråga :

"Huruvida serviceintervallet återställs samtidigt som bilen skruvas har jag ingen aning om"
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag tror som Programmer att servicarna är gjorda rätt. Men eftersom man är osäker på serviceschemat på sin förmodade skruvade bil så är lämpligast att göra en Insp. II som första service.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Nattugglan: Ja, oavsett SI-systemet återställs eller inte vid skruvning är dess mätmetod ointressant för att få reda på om en skruvad bil är/blir rätt servad.

Säg att SI systemet inte återställs vid skruvning. Inga problem för man missar inga servicar.

Säg att SI systemet återställs eller påverkas. Ja då kan man missa servicar, men även om man då kände till SI systemets exakta mätmetod hjälper det ju ingenting med få veta vilka/hur många servicar som ev saknas eller vilken som är nästa korrekta service. För detta skulle det krävas ett minne i SI systemet som lagrade tidigare servicar i en lista och precis som Anders S. svarat i sitt allra första inlägg finns inte det.

molle
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Och det är ju inget som säger att en service är gjord till fullo bara för för att serviceindikatorn är återställd. Är man osäker på sin bils historik är tipset ovan att göra en stor service (Insp II) aldrig fel för då har man i alla fall koll på att en hel del saker är som dom ska.

___
//Ulf
Na
440
Nattugglan
Molle325,

Vad är SI-systemet?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
SI var helt enkelt en förkortning på serviceintervallsystemet när det kom i första version på 80-talet.

molle
Na
440
Nattugglan
TACK FÖR ALLA SVAR! Dock lite osäker fortfarande hur det fungerar i bilens räknedatorer, men ingen fara på taket, jag nöjer mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.