AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.296

E46 Coupé, Första köldproblem!

Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Köpte bilen i maj så har inte haft coupe någon vinter tidigare..

I morse ca 6-7 minusgrader, ingen nederbörd och torrt.

Resultat:

1. Skuffen där jag har skrapan var fast frusen samt båda dörrarna.

2. Dörrhandtaget verkade dessutom tappa sin funktion, kändes som att rycka i ett dörrhandtag utan anslutning till innandömmet. När jag väl fick upp dörren så gick den inte att stänga, fick rycka i handtaget några gånger, känns som att det frusit inne i dörren??

Ok att listerna fryser, har svampat olivolja, extra virgin:) på samtliga lister NU så det borde vara grönt i framtiden. Men att handtaget tappar sin funktion till innandömmet i dörren, det låter bara helt galet i mina öron, kan den funktionen verkligen frysa? Ingen som har tips?

//Hampus
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

dörrhandtagen till coupe/cab är en ganska dålig konstruktion. Min -06:a med 2500 mil på mätaren och varsamt öppnande då jag kände till problemet, blev dålig så tidigt som efter ett par tusen mil. Det fungerande men var långt lika mjukt och följsamt som passagerardörrens handtag.

Det med frusna rutor kommer du få leva med, det kan jag säga. :) Har tyvärr inga bra tips att komma med annat än tålamod.

Hade oxå problem med min 323i Coupe, fast det var en e36. På den frös fönstret i dörren fast så att det inte åkte ner elektriskt som brukligt. Det kändes inte bra att stänga dörren med fönstret "ända uppe", men jag antar att det går att smörja den mekanismen oxå.

/Stenis
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har faktiskt aldrig haft det problemet med dörrhantaget på coupén, men på min 520 som alltid står ute har det hänt att hantaget frusit, så att dörren ej går att stänga.
Det är väl helt enkelt kondens som fryser vid kallt väder, och får grejorna att inte fungera riktigt. Smörja upp ordentligt är nog det ända man kan göra.

BMW CS #5206
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Christer, angående dörrhandtaget så är det få E46:or som har den "ursprungliga" känslan kvar. Det ska ju funka så att du bara kan pressa ifrån handtaget från dörren så att den lyfts snett uppåt och mekanismen ska öppnas. Ja du vet säkert. Hur som helst så blev min förardörr avmattad redan efter knappt 2000 mil och man fick "rycka" upp den istället. På passagerardörren var den som ny. Saken är att jag som sagt varit väldigt noga med att pressa upp dörren istället för att rycka upp den. Vad jag förstår är det extremt vanligt att denna slits efter en tid om man läser andra trådar.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det finns en DYI på e46fanatics.com som beskriver hur man justerar sina dörrhandtag så de fungerar optimalt.

Jag har personligen inte testat eftersom jag inte har detta problemet på min bil, men de som har testat och skrivit i tråden på ovanstående sida har det fungerar bra för i ca. 60% av fallen skulle jag uppskatta det till.

Ut och skruva ;)

Mvh/ Niclas
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det finns en DIY på e46fanatics.com som beskriver hur man justerar sina dörrhandtag så de fungerar optimalt.

Jag har personligen inte testat eftersom jag inte har detta problemet på min bil, men de som har testat och skrivit i tråden på ovanstående sida har det fungerar bra för i ca. 60% av fallen skulle jag uppskatta det till.

Ut och skruva ;)

Mvh/ Niclas
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Anders S! Jo, jag har råkat ut för det också. men det finns en justerskruv där man kan ändra inställningen till en viss del. På coupén lyckades jag skruva ur skruven för mycket så att den lossnade, det var bara att byta handtag.
Nu har det blivit dags på passagerarsidan också, och justerskruven sitter stenårt, den går inte att rubba. Bilen har gått 29000 mil, så det har hållt rätt länge ändå. På min 323 cab, som bara har gått 7000 mil, är dörrhandtagen som nya.

Mina handtag dras rätt ut, jag tror det ändrades på årsmodell 01.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.