AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
986

Lufttryck E90 dubbdäck?

Satte igår på nya dubbdäcken, Nokian Hakkapelliita 5 225/45-17 94XL. Läste lite snabbt på klisterlappen vid dörren och där stod det att med maxlast skulle man trycka i 3.2 i de bakre däckparet, något som låter väldigt högt.
Kör nu på 2.6 fram och 2.9 bak, är det ok eller rekommenderar ni något annat?

Bilen gör förvånandsvärt tyst med dubbdäcken, märks knapp. Skönt också att slippa spårkänsligheten från RFT.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min gummifirma pumpade i 2,8 runt om. Har samma däck som du, samma dimension och fabrikat.
Har samma dimension på däcken jag med och jag kör med 2.7 fram och 2.9 bak. Tycker också att det känns väl mycket, men jag testar.
J.B
Står ju rekomendationer i instruktionsboken på de olika däckalternativn och " ..
Man kan väll utgå från det va !!!

J.B
Har 2,8 bar i mina i samma dimension, och det fungerar bra.
J.B:
Det kan man ju göra, men vi som har E90,1,2 har inte den infon i våra instruktionsböcker. Endast på B-stolpen vid förardörren.
Och att ha nästan 3 bar i däcken känns mycket men BMW vill visst ha det så.

Keep your distance!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Av alla däckverkstäder jag haft kontakt med så rekommenderas upp mot 3 bar. Med hänsyn till hållbarheten vill jag påstå att det är att rekommendera.
3,3 bak är ju tok för mycket. om du inte lastar tungt dvs. om du bara åker ensam eller 2 pers... 2.7 kilo runtom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.