AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.030

Isärmontering av hardtop Z3

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Hejsan!

Jag ska lämna in min gröna hardtop för omlackering till cosmosschwarz så att den matchar resten av bilen. Saken är den att jag inte har garage så det blir svårt för mig att demontera lister etc innan omlack.

Är det någon här på forumet som vet vad som behöver demonteras eller som har en schysst beskrivning eller bilder?
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Det fixar väl dom på lackfirman?
Jag lämnade in min som den är... tror bara dom typ viker undan listerna och lackar...
Blev grymt bra på min så nåt mer ska dom nog inte behöva göra.

/Magnus

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Men ovanpå hardtopen sitter det ju två vattenavledningar i gummi. Tog de inte ens bort dessa?
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Förresten, vad fick du betala för omlack av taket? Var taket av liknande färg innan som färgen efter omlackering?
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag har en stylinghardtop (Wiesmann) så jag har inte dom svarta listerna utan bara 2 mjuka urgröpningar...

Minns inte vad jag fick pröjsa... hur mycket skulle din lackerare ha?

/M

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
2500kr exkl moms samt eventuell isärmontering. Jag har dock inte fått reda på hur mycket isärmontering skulle kosta.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag fick av Novation i Uppsala reda på hur man ska gå tillväga för att avmontera de två gummilisterna/profilerna som sitter på taket. Tydligen så ska man ta tag i bakkant på listen och dra snett uppåt då de är limmade. Men det känns lite vådligt att bryta och bända, taket är ju av plast.

Någon som har tagit bort dessa förut?
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Det var mycket enkelt att demontera lister inför omlackering av hardtopen. Taklisterna är limmade med dubbelhäftande remsor (tejp). Bara att få tag i bakkant och dra av. Listen i bakkanten av hardtopen vid bakluckan var inte limmad alls utan sitter på en skena, bara att dra av. Dörrlisten är limmade men mina var endast limmade lite grann längst ned ca 2kvcm, bara att dra av resten.

Jag kommer att köpa nyra dörrlister då dessa var lite slitna samt blev lite trasiga där de varit limmade men annars återanvänder jag de gamla listena igen.

Vill man sedan även demontera innertaket sitter dessa med några skruvar, jag gjorde inte detta men det verkar också mycket enkelt.

Totalt sett tog det kanske 10min inkl avmontering av hardtop. Tänka sig att en mekaniker i Uppsala () ville ha 3500-4000kr för det jobbet. Jo, jag tackar jag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.