|
|
|
|---|---|
|
Som ny här, undrar jag: Vilken BMW är mest lönsam att impotera själv? Jag vet för något år sedan så var det 7 serien, som man kunde göra bästa affären. Är det så fortfarande och isåfall vilken modell i 7 serien. Tacksam för svar på detta alldeles utmärkta forum som jag hittade när googlade på : BMW import. | |
|
Den bästa BMW:n att importera är den du tycker om och vill ha och köra för att njuta av den. Att importera för att tjäna pengar på är ju olagligt ! :-) |
|
|
Olagligt behöver det ju inte vara men om du ser import som ett sätt att tjäna pengar så är det nog andra märken än BMW som du ska riktiga in dig på. Går självklart att göra ett klipp i Tyskland och hitta en bil som du sedan kan sälja här hemma och tjäna några kronor på men sådana klipp kan du även göra här hemma. Vilka märken eller modeller som lönar sig att importera skiftar hela tiden och det är ju det som de personer som sysslar med detta på heltid försöker hitta rätt med. ___ //Ulf |
|
| Nu tänkte jag närmast för eget bruk, är sugen på något i 7 serien eller 5 serien med lite motor i och nartulivgtvis med med mycket utrustning | |
|
Kolla efter en BMW i Belgien med mycket utrustning och stor bensinmotor. Dom är svindyra för en Belgare att registrera in op.g.a skatterna så dom kan man pruta rejält på Och det finns många före detta leasing/diplomat/EU-bilar till salu där Finns flera handlare i Bryssel som säljer fina bmw kolla Länk eller Länk |
|
| Någon här på forumet som har erfarenhet av att handla i Belgien? | |
|
Handlar det endast om att tjäna pengar kanske du ska titta på husbilar? Eller ta hem en motorbåt från staterna? Tjäna pengar på bilar (BMW) är nog lika enkelt/svårt inom Sverige. Förstår inte riktigt att det skulle vara olagligt att göra bra bilaffärer. Alla försöker väl hitta köpa så billigt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt, eller? Är det syftet som är olagligt eller är det om man inte skattar för vinsten som gör det kriminellt? |
|
|
Skatteverkets regler numera är att det skall skattas redan på första bilen man lsäljer med vinstSkatteverkets regler numera är att det skall skattas redan på första bilen man säljer med vinst Man kan äga och sälja hur många man vill i princip per år så länge man kan bevisa att man inte tjänar pengar på det Och tvärt om då, inte sälja en enda bil utan att redovisa detta för skatteverket, om man tjänar pengar på den. Där ligger det ”brottsliga” i det hela numera. Belgien är helt OK att handla i men det kräver en stor dos av sunt förnuft. Den vanliga regeln gäller. ”Låter det för billigt är det troligtvis något lurt bakom” Finns rätt mycket osunda handlare där tyvärr som gärna skruvar eller fixar med bilarna Det enda lite krångligare är att man enbart kan köpa exportskyltar/försäkring på vägverkets kontor i Bryssel så man får planera lite längre tid för att fixa sådant gentemot i Tyskland Kolla också om det är diplomatbil/EU-bil att den inte är en T2-bil (Står T2 med stora bokstäver på regbeviset) för då går den inte att ta in utan att fixa fram en massa intyg från tillverkaren på allt möjligt så undvik dom bilarna helt. Dom är godkända i Belgien på undantagsregler utan fullvärdiga certifikat/intyg och godkänns inte i Sverige rät av på bilprovningen även om dom är EU-standardfordon. Står det T1 och du får med ett CoC-certifikat funkar det utan problem. |
|
| Om man på en bilaffär gör 5000:- i vinst och sedan gör en förlust på 5000:- på nästa borde man rimligtvis kunna kvitta detta precis som en bilfirma gör? | |
|
Ok, tack för ditt klargörande. Alltså, det är inte olagligt att importera för att tjäna pengar. Lika lite som det är olagligt att jobba eller handla med värdepapper. (Men man får inte glömma att skatta för inkomsterna. Inte heller att göra avdrag för alla omkostnader man har i samband med inkomsten) |
|
|
Då kan man ju göra förlustavdrag på alla bilar man säljer ;) ___ //Ulf |
|
|
Problemet som privatperson är ju att du inte kan lägga arbetstid som utgift för att hämta bilen, tvätta, annonsera etc etc En bilfirma kan dra av en massa "utgifter" från vinsten som en privatperson inte kan |
|
|
Rimligtvis bör du kunna dra av: -Reservdelar och verkstadsräkningar -Servicekostnader -Reseomkostnader för att hämyta bilen -Reseomkostnader för att titta på div. olika objekt -Telefonsamtal -Annonskostnader -Exportskyltar mm mm |
|
|
Jag måste bara klargöra lite här känner jag. Jag är intresserad av att göra ett bra köp på en bra BMW för eget bruk, alltså inte för att köpa/sälja. Och då är ju frågan är det lönsamt att impotera en bil? För att tjäna kanske 10 000,- tycker jag inte det är värt det, jag vet att förut så hade man goda chanser på att tjäna mellan 30 000 - 40 000 på 7 serien. |
|
|
Visst Allt du kan visa kvitton på och du kan bevisa har med bilköpet/bilförsäljningen att göra Som privatperson kan du dock inte dra av sådant som arbetstid, övertid, löner, lokalhyror, telefonkostnader, internetabbonemang, etc etc Det är bara näringsidkare som kan dra av sådant |
|
|
Det beror ju också på hur ny och dyr bil du skall importera. under 100tkr lönar det sig ofta inte alls och med 1-2 år nya bilar har skillnaderna mellan begpriset i Sverige och utlandet hunnit separera så mycket än. Nybilspriserna är ju ungefär samma |
|
|
gone_golfing: mina senaste tre bilar har jag köpt i Tyskland och den primära anledningen har varit att jag där hittat den bil jag vill ha, dvs det är det otroliga utbudet som lockar. Jag letade även i Sverige så att köpa här hemma är inget som jag utesluter. Nu är det ju så att mina krav på utrustning är ganska hög och då är det i regel så att de som finns i Sverige är importerade och 90%+ av allt fiffel med importbilar sker i samband med att dom byter land så är det betydligt mer tilltalande och tryggare att själv köpa bilen i Tyskland och importera den själv. Priser på bilar är svårt men av de tre jag köpt skulle jag uppskatta att två av dom har jag köpt billigare än vad jag hade kunnat hitta en motsvarande för i Sverige medan den tredje förmodligen var något dyrare. ___ //Ulf |
|
|
Tack för ett bra svar Programmer// Ulf. Nu har jag fördelen av att prata flytande tyska och har släkt i Tyskland. Det stämmer ju ganska bra det du skriver, just med tanke på bra utrustade bilar och att dom sköter sina bilar väldigt väl också. Jag tänkte på en bil mellan 150- 200 000,-, så jag få väl leta lite till. Klarar bara inte och bestämma mig om jag vill ha en 5 eller 7 serie...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.