|
|
|
|---|---|
|
Min 525 touring (E61) från 2005 har nu gått 3 400 mil och jag har råkat ut för de vanliga E61 problemen med gnisslande dörrlister och dåliga bagageluckelyftare etc. Dessa problem har åtgärdats inom garantitiden utan problem. Lyftarna åtgärdades exempelvis 17 nov. 2006 på ny-bilsgarantin. Nu under sept. - okt. 2007 har de utbytta lyftarna slutat fungera. Jag kontaktade då Carlsson Bil Örebro (BMW återförsäljare) som utfört service och garantireparationer på bilen. Jag ansåg att jag borde få lyftarna utbytta på reservdelsgarantin (som är 12 mån. enligt servicefakturorna) eller i vart fall få nya lyftare. Svaret blev dock att man inte kunde åberopa garanti på garanti och att jag skulle få stå för kostnaden själv. Är detta verkligen riktigt att man inte kan åberopa reservdelsgarantin? | |
| Låter helt sjukt.Kan inte vara möjligt. | |
|
Det finns en del saker att önska hos BMW. En kall dag förrförra vintern hände det att motor började ryka och tappa kraft. På verkstaden visade det sig att vevhusventillationen var undermålig för nordiskt klimat. Ringer till, nämnda, Carlsson Bil och undrar lite. Får då vet att detta problem är känt och att det fanns uppgradering att sätta dit. Nyare modeller har det som orginal (jag har en e39 -01). Det är stark gjort av BMW att ta fram en åtgärd till problemet. Synd bara att dom inte informerar sina kunder om det! Jag blir Grym och tycker då att dom bör stå för kostnaden av reparationen, Men inte! Därmed förlorade de en kund. Jag handlar numer delar på annan ort samt lämnar bilen till en oberoende verksatad för service. Tur i oturen (eller en felkalkulering av BMW) så hade bilen bara gått 9800+ mil, så motorförsäkringen gällde :-) |
|
| det är bara gå på bmw i tyskalnd om det skall ha någon effekt. | |
|
Hej! Det finns något som heter reklamationstid, och denna är 3 år inom EU. Läs gärna mer på www.arn.se Garanti är en sak, reklamation något annat. Kan man förmoda att felet funnits vid leverans har man rätt till reklamation. I detta fallet torde det gå att styrka att även nya delar är behäftade med fel. Mvh Jonas |
|
|
Tilläggas att reklamationstiden ökades från två till tre år den 1 april 2005. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.