AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.629

varför för högt hc-värde vid tomgång vid besiktning av e30?

ba
3
bayer e30
320i -89
besiktade bilen i måndags och fick en 2a på tomgångs hc-värdet (typ 550 mot max 100) medans alla andra katalysatorvärden var mkt bra. Hann inte varmköra bilen mer än ca 25 minuter (inkl en del köer) och värmeskölden under katten har rostat bort. Kan detta förklara att just hc-värdet vid tomgång blev för högt (katten hinner ju svalna under besiktningen också). Har aldrig varit problem med avgasvärdena tidigare! (lambdasond eller ngn annat orsak?) Om jag skulle ordna ny isolering och värmeplåt under katten och besikta igen, godtar besiktningen detta som "åtgärd" (eller måste man visa på att man bytt/justerat något?). (vad kostar ny katalysator och ev nytt avgassystem?).
Tacksam för tips (körförbud om en månad:( )
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
550ppm HC låter väldigt mycket i mina öron. det har inte med värmesköldar att göra eftersom HC är oförbränt bränsle. besiktningen kontollerar avgasvärdena vid ombesiktningen. så att säga att det är åtgärdat räcker alltså inte.
går motorn rent? har du bytt olja/filter? inga hål på insugsslangar, vevhusvent eller vakumslangar? ta å kolla detta. felet kan ligga här.

ny och rätt olja kan göra underverk emellanåt. det fixade mina avgasvärden, men jag hade dock bara ca 200ppm.
Tänddelar såsom kablar och lock osv. bör nog bytas, är som sagt oförbränt bränsle eller ev. olja som orsakar det.
Är CO och lambda hyfsat ok så ligger problemet hos tändsystemet, då kan du glömma katalysatorn och även komponeneter på bränslesidan.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
... och, värmeplåten är helt irrelevant i sammanhanget, den behöver du inte ersätta. Låt det vara som det är bara!
ba
3
bayer e30
320i -89
tack för förslagen. Då antar jag att övriga avgasvärden också skulle ha varit dåliga om katten ej var varmkörd (svalnat). Har nybytt och utmärkt olja (castrol 0w30 slx) och nytt filter. Har nyligen bytt rotor/fördelarlock. Motorn är i utmärkt skick. Har dock alltid (senaste 8 åren) gått ojämnt på tomgång. (Reagerade på att den drog 1,25L/mil senaste tankningen, normalt ej över ca 1L/mil). Återstår väl att försöka kolla skick på slangar, lambdasond, övriga tändsystemet.. (ska kolla övriga avgasvärden igen ikväll)
ba
3
bayer e30
320i -89
CO: 0,0 CO2500: 0,0, HC: 567, LAMBDA: 1,01. Det var exakt samma värden förra besiktningen förutom att HC var 035. Tyder kanske på tändsystemet då. Eftersom rotor/fördelarlock och tändstift byttes för fyra månader sedan återstår typ tändkablarna!?
gi
77
gizzmo123
325ia -92
318i -88
318i -85
320ia -87
hej låter som att det är katten som har gett upp. kostar 700kr på biltema
Ha
45
Hayabusa
318iS -92
Dunka i några flaskor k-sprit så löser du iallafall besikningen utan problem.=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.