|
|
|
|---|---|
|
var ute och körde en runda idag stannade för att handla lite när jag sen kommer ut och ska starta bilen så dör den direkt efter start startar igen samma sak händer startar ännu en gång och börjar pumpa med gas pedalen bilen vill dö men håller sig nätt och jämt vid liv lyckas komma iväg men bilen är slö som fan svarar inte på gasen kör in på en bensinmack och tankar efter det går bilen som vanligt. det känns som felet berode på soppatorsk men bensin mätaren lyste inte ens gult och färddatorn visade 51 km kvar på tanken Vad kan felet bero på? kan det vara nån givare som inte funkar i vissa lägen eller? eller kan det vara att den gula lampan dött samtidigt som jag fått något fel på färd datorn? | |
| Utan att ha någon större erfarenhet i ämnet gissar jag ändå på att om det inte beror på tanken/mätaren så kanske det är "förpumpen" i bränsletanken som är dålig? Om din bil har en sådan dvs. | |
|
vet inte om jag har en förpump men det konsiga är att det hände nått liknande för någon vecka sedan körde ca 3-4 mil i stan och färddatorn visade 55 km kvar på tanken när jag började köra och efter ett tag hade den hoppat ner på 51km sen efter ytterligare ett tag så var den uppe på 58km och det med en snitt förbrukning på 1,7 liter milen sen dagen efter körde jag en runda till och när jag körde så slutade bilen svara på gas körde direkt in på en mack och tankade men efter tankningen visade färd datorn fortfarande 55 km men vid nästa start hoppade den upp till 136 och sen efter en kort runda var dalade den ner till 95km |
|
|
Det med att din färdator vandrar så är helt normalt OM du är väldigt tung på höger foten annars så ska den vandra mindre men helt klart så vandrar den men att tankmätaren inte visar vad den ska låter som ett amatur fel... åtgärd är nog ett pump byte... min motor ska få lite massage! |
|
|
bensin pumpen är bytt för 1,5 år sen det är bara när nålen är nere vid reserven som den missvisar att jag har typ 55 km kvar att köra på tanken och samtidigt får jag soppatorsk borde den gula lampan borde lysa det verkar som att färddatorn inte visar under 50km |
|
|
funkar den gula lampan? lyser den vid start för att sedan slockna? min motor ska få lite massage! |
|
|
Fast du bör egentligen inte köra tills det är så lite kvar i tanken, 5 liter är ju ingenting, vem vet vilket skit som kan följa med in i motorn när den suger i sig sista dropparna. Och nu på vintern bör du alltid hålla tanken åtminstone till hälften fylld för att minimera risken för kondens. |
|
|
har faktiskt inte tänkt på om lampan lyser vid start får kolla nästa gång jag kör och tanka brukar jag göra innan den går ner till 5 liter men ibland har man svårt för att få tummarna loss i alla fall dom två senaste gångerna |
|
| har kollat nu och lampan lyser | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.