AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
707

frågor ang. planing av topp 535

Detta har hänt:
Va å köpte mig en 535 -89 gick fint vid provkörningen, när vi sedan skrivit paprena var den trögstartad, men körde iväg när den starta, hann köra ca 5 min innan den började bludra å tempen stiga. Så in på närmsat mack å slå av den ( tror dock att den börjat koka).gick igenom alla papper som var med bilen och såg att topp packningen bytts 2 gånger å toppen planats iaf vid ett av dessa tillfällen,

Nu till frågorna:
- hur många gånger kan jag plana toppen?
- går det att se om det finns material kvar för planing eller bör jag köpa en annan topp (köpes annons finns på börsen)
- nån som vet pris på planing å om ni kan rekomendera nån runt sala?
- räcker det med topplockspackningen eller måste jag ha komplet sotningssats?

mvh henrik

Felet måste ju varit där innan du köpte bilen, den kan ju inte totalhavrera 5 minuter efter du köpt bilen. När bytes packningarna?
Jo förmodligen fanns felet där redan från början. Men bilen gick med jämn tomgång inga ryck när jag körde. Inget vatten i oljan. Tempen låg normalt. Sist gången packningen bytes var 02 tror jag
Jo förmodligen fanns felet där redan från början. Men bilen gick med jämn tomgång inga ryck när jag körde. Inget vatten i oljan. Tempen låg normalt. Sist gången packningen bytes var 02 tror jag
Hur stor är risken att det blivit sprickor i toppen. Nån bra metod att se dom?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det finns ett minimum mått på toppen har det ej i huvudet nu.Inderstiger man det måttet så blir det problem med följande ventilerna kan ta i kolvarna,kamtiden stämmer ej längre samt att kåpan framtill får fel höjd och det blir inte tätt.
Läste igenom papperna lite noggrannare, toppen e bara planad en gång, (första gången packningen bytes va pga kam byte) då användes motornords orginal sotsats, inte +0.30 så borde inte vara planad så mycket vid d tillfället. Titta över bilen idag, inget vatten i oljan, dock verkar d vara olja i vattnet, gråaktigt i expanstonskärlet. Nån kvalifiserad gissning på om toppen går att rädda utifrån d, eller e d pga prickor?

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Inte ovanligt att olja trycker ut i vattnet längst bak vid sexans cylinder.Du får kolla ordentligt efter sprickor och eventuellt provtrycka den hos motorrenoverare.Kan vara så med att det räcker att byta packning, toppen slår sig inte alltid kolla med rätskiva först.Lycka till.
Funderade på att provtrycka, men provtrycka å plana hos en motorrenoverare i västerås skulle gå på ca 3000, vilket jag hittat friska toppar för både här å på bildelsbasen, killen som vi anlitar på jobbet, jobbar på volvo, skulle ha 400 för å plana.
Har fixat lite med bilen i helgen, vilket gav önskat resultat men dock gjorde mig mer förbryllad. Har bytt stift å tändkablar samt rengjort fördelarlocket, så nu går bilen som den ska. Vilket jag tycker borde innebära att min misstanke om kass toppackning var fel. Men vattnet ser skumt ut på nåt sätt, samt att bilen blåser bara värme på höger sidan (fisljumet på vänstersidan) ur defrosten...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.