|
|
|
|---|---|
| Jag har fått erbjudande om att köpa en BMW 520i, 89:ans årmodell. Har gått lite drygt 17000 mil. priset är 12000kr. Vad ska jag tänka på? Är det en bra bil, bra motor? Jag vet ingenting om BMW. Jag har provkört den och den går mycket bra. | |
|
Nja, det är väl ingen bil jag hade köpt. Satsa på en från 91 eller nyare, då har du nämligen en mycket modernare motor som är starkare, snålare och hållbarare. Läs begagnatguiden för E34 karossen, den ger många bra tips: Länk __ Bilblogg: Länk |
|
|
Hej Rockfarmor! Tyvärr bygger ägandet av äldre BMW-bilar på att man själv eller i sin närhet har en kunskap och händighet så att man kan underhålla bilen och fixa småfel, om man inte ska gå helt på näsan ekonomiskt. Det är nästan ett säkrare sätt att ruinera sig på än att äga travhästar, utan den kunskapen. Om man inte ser det som en hobby och då får det ju kosta pengar! mvh/Gunnar |
|
|
håller med Mugge! Skaffa en med M50 motorn istället. M20 är bara pure evil ;) Med vänlig hälsning R 2 the N |
|
| 17.000 mil var inte mycket, är du säker på att milen stämmer? Jag har själv haft en likadan vagn och håller med de som säger att man ska satsa på en nyare, M20 ÄR pure evil. En riktig skitmotor som kokar sönder snabbare än det tar 0-100. | |
| Håller helt med föregående talare....Jag ska aldrig mer ha en Bmw med M20 motorn...Bara trött å törstig | |
| ... men den låter goare än M50! :) | |
|
Klart du ska ha en BMW, däremot betyder det inte att första bästa BMW är en bra BMW. Fjärrdiagnos på den bilen du är intresserad av är inte lätt!:) Är bilen ägd av någon du känner sedan tidigare och om den som har bilen, har han/hon skött om den? De sista besiktningsprotokollen är bra att kolla på, om det finns anmärkningar kan det vara ett tecken på en ägare som fixar när det behövs. Är protokollen utan anmärkning så brukar ägaren har lite vett i skallen och lämna in / fixa bilen själv löpande. En servicebok/ kopior på verkstadsfakturor är en sak som ger mer info om historiken. När BMW är mer än 5 år gamla är det mera skicket på bilen som gäller. Här är några bra länkar du kan ha användning för Länk Det är aldrig fel om du ber en lokal verkstad kika igenom bilen på en timme eller så och betalar dom för det, då får du reda på mycket som bara proffs ser. Lycka till! Asken |
|
| Tack för alla svar. Det är inte lätt att köpa en beg. bil. Jag har nu en Toyota Celica -88. Den börjar bli ganska rostig och det är en massa småfel på den. Men jag har varit jättenöjd med bilen, har haft den i över 7 år. När jag provkörde BMW:n, så kändes den som "mer bil". Innan jag ev köper den så ska den besiktigas. Är M20 motor verkligen så dålig eller beror det på hur man kör, jag kör ganska lugnt. Bilen är fin, finns inte en rostfläck på den. | |
|
Nej M20 är ingen värdelös motor, men den är ganska ålderdomlig i sin teknik. M20 började tjänstgöra i BMW i slutet på 70-talet och moderniserades kontinuerligt enda tills den togs ur bruk 1990. Du har bl.a. en kamaxelrem som behöver bytas var 6000 mil (ca 2000 kr), modernare motorer har kamkedja som inte behöver bytas. Motorn är för sin storlek törstig och effektsvag, vilket också gör att bilen blir rätt svårsåld. Annars är det ingen dålig motor så. Köper du däremot en lite nyare med M50 motor, så får du en bil som upplevs helt annorlunda och som både är kraftfullare och snålare och som dessutom saknar kamrem. __ Bilblogg: Länk |
|
| Om bilen är fin så. Motorn är som sagt lite slöare och törstigare än nyare 520 men om det är direkt sämre kvalitet vet jag inte.. Min gamla 520 hade gått 37000mil motorn gick finfint. | |
|
För att den också fortsättningsvis ska hålla,så bör ju du i förebyggande syfte kontrollera/byta alla "torra" kylarslangar och gärna byta vattenpumpen+termostaten+gärna fläktkopplingen när du som Mugge skriver även SKA byta kamrem med tillb. direkt efter ditt köp..OM nu inte den är bytt alldeles nyligen(kvitto?) Mvh Janne. |
|
|
Ett alt är att leta efter en 520i där dom har bytt motor från en 2,o liters M20 till en 2,5 liters M20 motor så det i praktiken blir en 525i fast billigare att försäkra... du har samma problem med båda motorerna föurtom att den ''stora'' motorn faktiskt drar lite mindre soppa och går betydligt bättre.. inte som M50 Motorn hade gjort men ändå... om du nu inte är bunden till just den bilen du har tittat på... Bara en tanke! Mvh min motor ska få lite massage! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.