AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
964

Byte Navi, Mk1 till Mk2

To
17
Totik
518i 88
740i 95
Hejsan, jag har en e38 med mk1 navi, och har nys på en mk2 navi för, förhoppningsvis, rätt pengar.
Nu är min undran, är det värt att byta till mk2 vad är det jag får för pengarna, måste jag även byta videomodul, eller behövs inte det videomodul från mk2 och framåt?

Bonusfråga:
Någon som har testat icelink på tidiga e38or med lilla skärmen?
Funkar det med att ha ipoden liggandes där bak så att man slipper att montera ner hela bilen när skarvkabeln ska monteras.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sugen va..... :-)

Priset är 15 000 :-, men du ska få en jäkligt fin rabatt om om man säger så, om det är läge för dig att byta ;-)

Bara att få en sexig damröst i MK2 istället för en röst i MK1 som låter förvillande lik nån från Village People, är väl skäl nog.... :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sugen va..... :-)

Priset är 15 000 :-, men du ska få en jäkligt fin rabatt om om man säger så, om det är läge för dig att byta ;-)

Bara att få en sexig damröst i MK2 istället för en röst i MK1 som låter förvillande lik nån från Village People, är väl skäl nog.... :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Om du har en E38 som är tillverkad innan 1998 så har du med största säkerhet fel radiomodul för att kunna köra icelink eller andra mer avancerade MP3 adaptrar.

Du bör byta till en radiomodul som klarar ibus vilket de tidiga ej gör.

/Andy
To
17
Totik
518i 88
740i 95
>Beolink
Tack för svaret undrar då vilken radiomodul som jag bör byta till

Svara inte ;-)
du har rätt antal inlägg just nu .
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Mk1 till mk2. Till det behöver du adapterkablar och en annan gps modul.
MK1 videomodul passar endast till mk1.

Byt till mk3 eller mk4 istället.
Mk1 till mk3-mk4 behöver du adapterkabel. Mk3 och mk4 har inbyggda gps-moduler.

Prismässigt tycker jag att mk3 står sig bäst.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Instämmer med ajhp, Mk3 är ett mer attraktivt alternativt, ochså med damröst.

ICElink går att koppla in före årsmod 1998, radion är samma, det är kontakten till CD-växlaren som skiljer. Är man lite händig kan man göra en ny passande kabel. Alternativt vet jag att Dension har (haft?) en adapter som passar på själva radions kontakter och då behöver man ingen CD-växlarkabel alls.

---
Bilblogg: Länk
To
17
Totik
518i 88
740i 95
Tackar för snabba och informativa svar.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hmmmm,
Densions interna dokument specar kompatibilitet med E38 (utrustade med nav) till stöd för följande tillverkningsår:
09/1998-2001 Länk

Däremot så fungerar det med bilar som ej är utrustade med nav och är tillverkade ända från 1995 och framåt.

Problemet är inte att få fram ljudet (det går att fixa lätt, utan att du ej får upp menyvalet CDChanger i radiomenyn på en icke ibus radio om du ej har en Pi-bus CDväxlare ansluten.

Detta är exakt vad jag upptäckt tidigare, men det kan ju ha varit en engångsföreteelse......

Se även tidigare inlägg om ibus och Pi växlare / radiomodul
Länk

/Andy
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Se även nedanstående länk (ungefär 3-4 inlägg från slutet):

Länk

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.