|
|
|
|---|---|
Vantage |
Som rubriken beskriver, vad drar Era E46:or ?? Har nyligen köpt en 320i-01:a Limo som dra 0,83 lit/mil enl uträkningar via tankning kontra km körda. Min far har oxå nyligen köpt en 320i Touring-01:a som ligger på 0,72 lit/mil. Det skiljer alltså 0,1/mil mellan dessa 2. Visst körstil varierar förbrukningen, men vi har testat att köra lika under samma sträcka och jämnfört sedan och det slutar i samma siffror ?? Så till min undran, hur ser förbrukningen ut hos Er som äger/kör dessa modeller ?? Niclas |
|
Jag har haft 2 st E46 320i (Touring). Snittade på, ungefär, 0,80-0,85 lit/mil blandad körning och ungefär 0.7 lit/mil i normalt landsvägstempo. Gjorde inga mätningar bilarna mellan, men uppskattar att den var ganska lika. Olika versioner av motorstyrningsprogramvaran kan vara en orsak till olika förbrukning. Däck, fälgar, lufttryck eller elektrisk utrustning kan vara andra orsaker. Är det samma motortyp i bilarna. Nyare M54B22 170Hk kom väl 00-01?! |
|
|
Vantage: Din siffor stämmer bra. Jag har haft en E46 320 -99 och den tog 0,83L/mil allt ser ut att fungerar bra med din bil. Din fars bil har en nyare motor som drar helt enkelt mindre soppa. Mvh Kristian |
|
Vantage |
Tack för svaren, det kan vara så att min fars bil är snäppet nyare än min. Säljaren sa att min fars bil var uttagen 2 dagar innan den skulle kunna bli en -02:a, så den är tillverkad senare än min antagligen, men båda är -01:or iaf. Min känns piggare än hans men detta beror säker på att hans är en Touring och är lite tyngre än min Limo... Niclas |
| Det är ganska lätt att se om det är samma/olika motorer. Kolla regnumren på VV. Gamla motorn har 150Hk och nya 170Hk. | |
Vantage |
Ok isof är det samma motor vi har dvs 170hkr !! Niclas |
Vantage |
Problemet kanske löst ?? En trasig Kamaxelgivare hittades efter Diagnosen idag. Givaren på Avgasidan var paj och byttes ut.. Bilen blev piggare direkt efter bytet och det verkar som den drar lite mindre enl dator´n. Mekanikern sa att det var relativt vanligt att givarna pajade efter ett tag ?? Är det flera här som bytt ut sina givare på E46:orna ?? Niclas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.