AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.309

Köra på bara 4 cyl på v8

Hej. Jag äger en 540iA -93 å satt å funderade på om de går att kollpa bort 4 cyl när man vill köra lite mer ekonomiskt. Att då montera ett relä som styrs av en brytare i kupe som bryter signalen till spridarna på de cylindrarna man vill koppla bort.
Det finns vad jag vet eftermarknadssprut å en del nya bilar med denna funktion. Men Då inte styrd av en brytare.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Kan det vara lönsamt? Hur mycket måste man kompensera i gas/bränsle för att hålla samma hastigheter och driva resterande cyl som ej är i bruk...?

MVH Jonas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det går inte...

Mercedes var den som "uppfann" systemet och erbjöd den som extrautrustning på S600 W140. Dessvärre sålde utrustningen så pass dåligt att man övergav tekniken. Jag känner inte till att någon annan skulle erbjuda något motsvarande system.

__
Bilblogg:
Länk
om du tycker att 540 inte passar din ekonomi är det nog bättre att byta bil, En 540 köper man inte för att köra ekonomiskt.

det man måste tänka på är att dövikten kommer man inte ifrån.
4 cylindrar skall dras runt som också skall dra runt de 4 andra cylindrarna, dålig verkningsgrad.

Det är nog bara att köra mer ekonomiskt som gäller.

Jag fattar inte varför folk glagar på att ilend arr så mycket bensin......det fins ju mackar överallt!
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Chrysler 300C/dodge magnum i hemi-version har ju denna funktion. Är ganska säker på att deta finns andra modeller i produktion som också har det.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Yep dom flesta nyare cheva V8'or har denna funk. tror dock den är något mer anvancerad än att 4 cylindar "stängs av" :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För en amerikan är en bilmotor en V8. Bättre då för ekonomin med en V4, men hur rimmar det med jänkebilskulturen? Nej då är det naturligtvis bättre att dra runt 4 dummy-kannor och ha en riktig V8! :) Låter otroligt, men kanske är det bättre verkningsgrad att köra på färre cylindrar än att "pyrelda" i alla åtta.

AE
Transocean
Nej men hallå där...t ex Caddy STS fick denna funktion i slutet av nittio-talet, och så vitt jag vet så har dom behållit den som standard utrustning. Insprutning till 4 burkar stängs av automatiskt vid t ex konstant fart på motorvägen, så fort belastningen ökar över en viss gräns t ex i en uppförsback väcks de sovande burkarna utan att man märker det.

Men helt problemfritt har det inte varit och att man skulle kunna eftermontera nåt sånt med bra resultat tror jag inte på faktiskt.

Juha
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan inte vara bara insprutningen som stängs av. Det skulle aldrig kunna bli billigare om fyra cylindrar bara jobbade med att komprimera luft i kompressionstakten.

AE
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Anders-72....

Luften som komprimeras i kompressionstakten hjälper ju sedan till att trycka tillbaks i arbetstakten. Dvs man förlorar inte den energin, totalt sett.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Enor, det har du ju rätt i. Det blir bara potentiell energi en stund.. För trött i huvudet :)

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.