AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.265

smörja tomgångsmotorn?

au
362
audidriver
540iAT -97
Tjena
Behöver antingen byta eller smörja min tomgångsmotor som är den "L-formade".
Vad smörjer jag exakt, och kan jag koppla på ström på den på nåt sätt för att se om den går bra när jag har den lös?
Nån som vet vad jag behöver demontera för att komma åt den?
M5 3,6 motorn.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Smörja kommer inte att hjälpa, möjligen under en mkt kort period men så kommer den snabbt att "gegga" igen och sluta fungera.

För bästa funktion bör du rengöra den, låta den bada i en lösning bestående av varmvatten och T-röd och borsta rent där du kommer åt med en tandborste och lite tops.

Sök efter ICV = Idle Control Valve eller tomgångsregleringsventil på Google, det finns en del bra amerikanska GDS guider.

__
Bilblogg:
Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
tack!
intressant att du svarar så! lämnade den till en mek som smorde den, och felet uppkom efter ett tag, så det är nog som du säger. men frågan är om jag bör byta den eller om det räcker med rengöring/smörjning? den kostar ju trots allt ett par tusen ny
au
362
audidriver
540iAT -97
och en fråga till: ska den smörjas när jag rengjort den?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej, det räcker att den är ren.

Kolla här: Länk

__
Bilblogg:
Länk
pg_ice
en fråga: om den där rackarn går trögt påverar den motorgången vid normal körninig?
eller är det enbart tomgången som blir orolig?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Enbart tomgången som påverkas vad jag känner till.

Jag har heller inte varit med om att tomgången blir orolig pga en sliten ICV, utan mer att tomgången inte blir stabil, dvs att varvtalet pendlar upp och ner eller att motorn dör.

__
Bilblogg:
Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
i mitt fall så visar det sig genom att tomgången "fastnar" vid ca 2000 varv. absolut inte alltid men ändå. räcker med att gasa till så släpper den. den har även varit väldigt orolig vid krypkörning på låga varv, jag vet inte om det har med detta att göra, men det visar sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.