|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, en bekant funderar på en Cittra C5 kombi -02 är det nån här som haft en sån eller vet nåt om modellen? Tacksam för era svar! | |
|
Jo, dom är grymt bekväma att åka i och det finns väldigt bra med utrymme, speciellt bagaget. Åkte till tyskland i sommras med en C5 diesel-kombi och den var ju ett lok, inte snabb men skön och bra räckvidd menar jag då. Men man ska nog unvika dom minsta motorerna för det är en tung och stor bil och ska man dra släp eller köra tungt blir man nog besviken.. Har provat en 1,8 med flyttsläp och det var SEGT!!! Andrahandsvärdet är väl inte kanon vad jag förstått, kvaliteten är god men kvalitetsintrycket och rolighetsfaktorn är botten om du frågar mig. Summa: En mysig Bil |
|
|
Pappsen har en 05:a. Trevlig och bekväm bil som passar utmärkt på långfärd och lastar nästan hur mycket som helst! Inte särskilt kul att köra, men alla andra fördelar överväger nackdelarna enligt mig. Tidiga årsmodeller har haft en del fel, t.ex. är trassel med den öppningsbara bakrutan mer regel än undantag. V6-motorerna vet jag har haft problem med tändspolar som gått sönder. Ett tips är att kika på Länk ! /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
| Jag hade en C5 kombi, 2,0 SX tror jag den hette, som tjänstebil ett par år och några tusen mil. Automatlåda hade den, och den uppförde sig väldigt konstigt, växlade lite som den ville tyckte jag. Från första servicen efter en vecka, och ett antal ggr till, påtalade jag för verkstaden att jag upplevde det som ett problem, men det "skulle vara så" (sk adaptiv låda). Dock erkände de så småningom att de mystiska ryckningarna, som kändes som misständning, var relaterat till motortypen, även andra Cittror med tvåliters 138-hästare led av fenomenet. Har ej provat med diesel eller V6, men undvik tvåliters bensinare och undvik automat (fyrstegs iaf). Jag kommer aldrig att fundera på att ha Citroën igen (möjligen en padda då för att det är ballt). | |
|
En släkting till mig hade en C5 kombi som bestämde sig för att helt plötsligt dra ned alla rutorna när den befann sig i en automattvätt. Den bilen blev ren även invändigt om man säger så ;) Den fick spendera nästan en månad hos verkstaden för att torka. Släktingen i fråga böt bort bilen mot en Lexus ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Hustrun hade en som tjänstbil för något år sen, 2, 0 kombi automat. Det negativa vi upplevde precis som Perre S upplevt var att automaten är konstig. I övrigt var det en bra bil, stort bagage, rikligt utrustad, perfekt som dragbil med den speciella Cittra fjädringen som aldrig blir nedlastad. Blev återlämnad i och med byte av tjänst och det blev onödigt dyrt att ha en tjänstebil som vi knappt använde. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Citroens 2,0 med den gamla fyrstegs automaten är ett riktigt, riktigt bottennapp. Svärfadern har det i sin Xsara Picasso 2,0 och den är så hemsk att jag inte riktigt vet vart jag ska börja? Kanske med att det tar 1-2 sekunder för lådan att få i tvåan? (Bilen har gått 4500 mil) Eller att den vid minsta uppförslut får för sig att växla ner? Eller att motorn låter som en dammsugare? Eller att den gör 0-100 på runt 12 sekunder? Lådan är urgammal konstruktionsmässigt och det märks verkligen. Ska du ha en 2,0 så köp en manuell. C5 är en jättestor och skön bil men som är ganska trist. En del småfel finns också men med tanke på hur billiga de är nu så kanske man kan räkna in sådant i budgeten utan att den spricker. MVH //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.