AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.279

BMW-eller-Audi Diesel?

Sida 1 av 2
Diesel?
Hej alla BMW ägare!
Ska köpa en ny bil här i dagarna och har lite funderingar över vilket märke jag ska välja..
Nu är detta kanske inte det mest opartiska forumet på webben, men tänkte höra ändå.
Jag är sugen på en BMW 525-Tds årsmodell 94-96 därför att BMW alltid har varit min favorit, men många jag har pratat med rekommenderar Audi istället.
Därför undrar jag nu hur det är med kvaliteten på BMW:s dieslar och vad man bör tänka på innan köpet.
Jag har tänkt mig en privatimport skall kanske tilläggas...
/Tacksam för svar..

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Brukar visst kunna läcka i pumpen,ganska dyr historia.
Antagligen vid långmilare..
Prova och leta i sök inlägg, här uppe till höger.

Annars tycker JAG att iaf Mercedesdieslarna verkar hålla bättre iom mindre trimmat i förhållande till cylindervolym.Pratar nu ENBART om 525TDS dieseln,ifall nu någon 530D ägare börjar reagera.

Vad gäller Audi så inger inte det märket någon större förhoppning om långtidskvalite'.

Bara MINA erfarenheter.Kan ha råkat se undantagen.

Mvh janne.
Beror ju alldeles på va för pris du tänker dig om man jämför 525tds och vi säger en 330 eller 530d så e de som natt å dag vad ja har hört av dom gammla diesel bilarna så ska de va de där me pumpen att den går sönder å såna inte så billiga saker men de e klart en 530d e ju utav helvete å åka me i så en sån hade ja tillåmed vilja ha på min gård...har föresten kört en 330d me full M-optik i somras de var en speciell upplevelse den hördes nästan inte att den var igång å den fort oxå, ja slutade gasa efter 180 ungefär men de e klart presonligen tycker ja att min inte kan jämföra mercedes å bmw diesel stjärnan e mil före i utveklingen tätt följt av Bmw Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
bm
151
bmw525
525im 24v
som sagt mercedes är i en klass för sig just när det gäller diesel, så är det bara de har kålt på länge just när det gäller diesel och gör även annat inom diesel så de har erfarenheten men 530d var en höjdare det kan jag hålla med om en verkligt fin diesel bil och med en KCR box så blev det ett himla tryck i den nästan så den drog en 530 v8. annars kan jag rekomendera volvos nya v70 D5 167hk mycket bra jobbar på taxi och de nya passat dieslarna är bra men volvo har verkligen snäppt upp sig.

bmw 24v
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

530 V8 har nog INGET att sätta emot en Chippad 530D.

Mvh Janne.
330d ja körde i somras var en dröm på 4 hjul den va verkligen snygg även om ja inte gillar 3-serien så var den faktiskt assnygg blank blank svart me full M-optik fälgar å allt Mmmm har kort på den faktiskt brukar ta fram å titta på ibland Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
_Mr-speed_:
Hr du funderat på att använda stor bokstav och punkt någon gång? Det är väldigt svårt att läsa dina inlägg.

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
Har du funderat.........menar jag naturligtvis.
jaja ska väl göra de då!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

go for 540 manuell
Så "gammal" bil är det VAG TDi som gäller, ny bil då är BMW dieslen gjuten

(jag kör ca 6000 mil/ år disel bil så jag vet vad jag talar om..)
Det är absolut inget fel på 525 Tds, men kör man en automatare (som jag föredrar) så är de ganska törstiga för att vara diesel motorer.

Alltså:
Vill du ha en bränslesnål bil? Välj nått annat än BMW.
Vill du ha en körglad bil? Välj en BMW 525 Tdsa, det är bara att stampa pelle i botten och du drar ganska många bensinare.

Kolla bara så att inte pumpen är på väg at gå sönder. Sök här på forumet så får du reda på mycket.

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
cu
146
curigan
528iat-00
Tds:en är väl en förkammar diesel &:så i dessa årsmodeller medan audi är direktinsprutade (tdi)
så tekniken är nyare på audin.Bättre bränsle ekonomi.
Rätta mej om detta är fel.
tdi:n är inte Direct injection...däremot så har dom absolut nyaste diesel bilarna common rail=direkt insp. merca var väl först me sin ultimata Cdi Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Audis TDi är direktinsprutare.(kom någon gång början/mitten på 90-talet).
Mercedes Common rail direct inj. är en vidareutvecklad
variant av direkt insprutade dieselmotorer.Även BMW 530D använder sig av commonrailteknik.Med ett bränslerör som går utefter cylinderraden o ger möjlighet att styra inspr. på ett bättre sätt...Dem har ju naturligtvis turbo,laddluftkylare,4-ventilsteknik,mm mm.

Mvh Janne.
Diesel?
Tack för alla bra svar!
Min tanke var att köpa en bil som går bra men ändå billigt.
Därför blir det nog en LB-reggad 525Tds har jag kommit fram till.
Det problem som då dyker upp är att staten ständigt försöker förstöra för alla som vill åka bra bilar till en rimlig kostnad och alldeles säkert kommer att höja skatten även på LB-reggade bilar.
Är det någon som vet något om detta?
Och vad är den vettigaste BMW:n med bensinmotor om man vill ha bra fart men ändå en skaplig ekonomi?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Diesel?:En e39 528 är nog den som ger mest bränsleekonomi/prestanda för pengarna enligt vad jag erfarit

MVH
Hasso
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo du Diesel?..det hasso skriver är ju inte fel i den prisklassen,men 525i-24v E34 är oxå en bra kompromiss vad gäller bränsleförbr./prestanda.
"Slår" flera 4-cylindriga i bränsleförbrukning på landsväg...Och dem bilarna tycker jag är extremt prisvärda idag.

Mvh Janne.
En 725TDSA -98 med ca 12,300 mil på mätaren. Kan det vara nåt? Isåfall vet jag en som är till salu. Den är dessutom LB-reggad = låg skatt.
Den är mörkblå med klima, farthållare osv dock ej skinn. Baksätet finns samt bältena.

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

///M///.Host,Host!.På någe vis känns det inte helt rätt med en LB-reggad 7-serie.Du menar alltså att baksätet är borttaget o galler ditsatt?
Våra regler blir ju befängda när det blir så här..

Mvh Janne.

Njae, baksätet är där men bältena är bortskuvade men ligger i en kartong. Lätt att sätta dit med andra ord. Galler finns ej. Det går ju att registrera om den. Jag kan hålla med om att det inte känns rätt med en LB-reggad 7-serie men den är ju inte min trots allt...

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
vad gör det om den är lb reggad, vem har sagt att man inte kan köra med 5 platser för det..
det är ju dessutom nästan lagligt, hehe

med enkel matematik så räknar man ut att tillxempel jag tjänar på att lb regga, även om jag åker dit för det 10 gånger om året.... sannolikheten att man gör det är ganska liten, och även när man väl blir stoppad så är det ju inte säkert dom bryr sig. och då har jag inte räknat med att försäkringen blir billigare... tänk då vad det måsta göra på en 7-serie.

att köra diesel om det inte lönar sig förstår jag inte riktigt varför man skulle göra..

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.