|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
"Hittar det jag söker men utan regnr, vad göra ?? Jo ringa upp och fråga ägaren om bilen såklart." Jo, men du har för det första minskat risken för att ett pucko ringer. Eller ja, du vet iaf ganska snart om du ska tala om vart den finns någonstans. Och ja, många som sysslar med bilstölder är puckon. Är man lite världsvan så hör man på dom flesta, inte alla, vilka som är verkligt intresserade av bilen och vilka som är sugna på att inte betala för sig. Har man skrivit i annonsen hur många ägare det varit, att den är svensksåld och att det inte finns något lån på den (vilket man också kan göra via telefon) så behöver man fortfarande inte lämna ut reg.nr. Egentligen är reg.nr bland det sista man behöver veta, för att stämma av alla fakta på bilen. Folk som annonserar sina bilar utan reg.nr och inte talar om i annonsen att bilen är importerad, motorn är bytt och bilen är avställd. DET är oseriöst. Personligen gillar jag inte heller när reg.nr är dolt och informationen är för fattig. Risken är att jag skiter i en sån bil, men då är det för att annonsen inte är tillräckligt bra som sagt. En tillräckligt bra annons med dolt reg.nr fångar iaf mitt intresse och jag ringer. |
|
Vantage |
Anders S. : Du talat om världsvana och Puckon ?? Vad menar du isof ?? Att Biltjyvar är puckon enl de kriterier du verkar tala om är lite trångsynt. De flesta verkar alltför smarta för att vara puckon enl vad man läser. Att regnr skall vara det sista man behöver för att bilda sej en uppfattning av bilen ifråga håller jag inte heller med om, utan det är det första jag vill veta av flera anledningar...Ex: Skulder,Import,Ägare,avställd/påställd etc. Om du tycker detta är alltför ointressanta uppgifter så vet jag inte vad som är intressant för dej inledningsvis ? Jag vill föräkra mej om bilens Status innan jag ev åker 10-50 mil för att se bilen live så att säga. Oavsett hur eller om man skriver att lånen är betalda och det är sv.såld,besiktad,skattad etc så kan vederbörande ljuga eller hur ?? Risk för att oseriösa spekulanter skall höra av sej finns oavsett om man visar regnr eller ej.. Niclas |
|
Läste du hela mitt inlägg?? Du frågar: "Att regnr skall vara det sista man behöver för att bilda sej en uppfattning av bilen ifråga håller jag inte heller med om, utan det är det första jag vill veta av flera anledningar...Ex: Skulder,Import,Ägare,avställd/påställd etc." Jag skrev: "Har man skrivit i annonsen hur många ägare det varit, att den är svensksåld och att det inte finns något lån på den (vilket man också kan göra via telefon) så behöver man fortfarande inte lämna ut reg.nr." Om du sedan väljer att inte tro på vad vederbörande annonserar kan du ju lika gärna tro att han ljuger om Harman Kardon och elstolar också. Eller ska du ringa bmw och få ett utdrag innan du åker o tittar på bilen? |
|
Gemini__ |
simon_en: Hoho, är det statistik kring. div BMW-modeller är det Stephan du ska språka med. =) |
|
Väldigt sällan allt man vill veta står i annonserna. Jag vill ha ett registerutdrag från Vägverket innan jag blir ordentligt intresserad av en bil, och kan jag inte få det genom att bara kolla annonsen klickar jag snabbt vidare, om det inte handlar om nån väldigt speciell bil. Har man dessutom BMW som namn eller oreggat kontantkort som telefonnummer i annonsen går den fetbort. Bland det första jag gör är att kolla namnet i annonsen mot Eniro, och mot faxet från vägverket. Stämmer det överens och verkar vettigt ringer jag. När jag köpte nuvarande VR6:an var annonsen minst sagt bristfällig. Regnumret var dock synligt, så beställde ett fax. Från det fick jag fram ägaruppgifterna, och ringde till förra ägaren. Han visade sig veta långt mer om bilen än säljaren, och alla rätta sakerna var gjorda. Hade jag inte fått tag i honom hade jag aldrig åkt 50 mil för att titta på bilen. |
|
|
Gemini__, tänkte mer på att dra slutsatser av en händelse. Min åsikt är precis som andras rent tyckande. Svårt att bevisa att jag har rätt i detta precis som motsatsen. |
|
|
Många döljer nog sitt reg.nr bara för att andra gör det, utan att reflektera över varför. Själv döljer jag mitt reg.nr p.g.a att jag blivit hotad av spekulant då jag inte velat sänka priset till en för honom intressant nivå. Att få förklarat för sig att man ska skjutas i huvudet lirar inte riktigt i min "svenssonvärld". Jag ser det absolut inte som oseriöst att någon döljer sitt reg.nr. Är jag intresserad och tar kontakt med säljaren så får jag ju numret och kan göra de kontroller som krävs. Att dölja numret p.g.a av stöldrisk är ganska långsökt, i vart fall om man inte har en väldigt speciell bil. |
|
|
Jag vill gärna veta allt om bilen eller vad det nu är jag ska köpa innan jag ringer till någon. Föredrar även mailkontakt pga jag lider av någon fobi eller vad man ska kalla det vilket gör att det är jobbigt för mig att ringa till okända människor. Kan jag då lösa mitt problem utan att behöva ringa nån i onödan väljer jag det alternativet istället eftersom jag mår bättre då. |
|
|
Simon; Läs hela inlägget tack! Stephan |
|
|
Dölja regnumret på en tråkig standardbil med standardfälgar och inga speciella detaljer det skulle jag INTE göra åtminstone om den är av det billigare slaget, men för till exempel en M-kittad facelift E39 är det självklart att dölja skylten. Ni som ogillar dolda skyltar vad säger ni om annonser utan bild eller som den här Länk fotad i en vinkel så skylten inte syns? Är dom också oseriösa? För min del är det hela annonsen som avgör om den är seriös eller inte och så mycket kan jag säga antalet oseriösa är skrämmande stort... och sen är dom förvånad över att bilen är osäljbar=) Stephan |
|
|
Stephan735i, jag har läst hela ditt inlägg. DU kan fortfarande inte leda i bevis att bilarna stulits pga av att de annonserats. Dessutom är det ett alldeles för litet urval för att kunna bevisa det du hävdar. Dock räknar jag inte med att kunna få dig att ändra uppfattning då du hittils inte varit öppen för min argumentation tidigare. Att dölja regnummret känns klart konstigt då det i regel går att kontakta säljaren per telefon vilket gör det extremt lätt att hitta var bilen är placerad. Varför i så fall dölja regnummret. Dolda regnr luktar enligt min uppfattning (obs ej ledd i bevis) att det finns något att dölja och att man vill försvåra kontroll av fordonet såsom milkoll, samtal till tidigare ägare, nyimport, skulder etc. Som du säger så är det enklaste sättet att kringgå att bli betraktad som en suspekt säljare att inte ta kortet så att regnummret syns. Då öppnar man upp för alla aspiranter de som gillar annonser utan regnr och de som vill se det. |
|
|
Jag kan tänka mig ett antal olika anledningar som jag inte finner gör en till en oseriös säljare Jag har själv t.ex hjälpt kompisar sälja sina bilar eftersom dom varken kunnat mycket om bilar själva, kunnat internet eller ens haft en dator själva så då blir regnumret som är synligt en anledning till att folk tror man är oseriös om man inte själv äger bilen man säljer. Sånt är mycket lättare att förklara på telefon. Att en nyimporterad bil skulle falla under "något att dölja" eller annat "oseriöst" har jag svårt att förstå. En bil som inte ännu rullat i Svensk miljö kan ofta vara en klar fördel av olika skäl enligt min uppfattning Jag har provat att annonsera både med och utan nummer och efter att jag märkt stor skillnad i antalet skräpmejl/konstiga telefonsamtal utan regnumret synligt kommer jag aldrig mer att annonsera en bil med synligt reg-nummer. Och det finns så många intressenter där ute så det är inte det minsta svårt att sälja bilen utan synligt regnummer. Tvärt om. Med dolt nummer får man dom mer seriösa spekulanterna istället. |
|
Vantage |
Frågan är varför de flesta bilhandlare väljer att visa regnr på sina bil-annonser ?? Sen tycker jag att det är personligt om man väljer att visa regnr eller ej, jag väljer dock de bilar som regnr visas i första hand... Niclas |
|
simon_en; jag vet ett flertal bilar som försvunnit/stulits för att till bilen har synts på nätet. Lustiga individer letar lättast efter special bilar hemma vid datorn. Jag besväras mest av att folk inte vill sätta ut sitt namn i annonsen. Varför kalla sig bmw när man är född till Johan? |
|
|
Om du kollar ägarna på de bilar som annonseras som "BMW" så är det definitivt inte Johan de heter... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tänkte precis säga det... Vilket är synd. Skulle det finnas någon anledning för vissa att bläddra förbi annonser med namn man har något emot så bläddrar jag ännu hellre förbi annonser där någon döpt om sig efter bmw´s modellprogram. |
|
|
Om nu bilar blivit stulna pga att regnumret synts på nätet i annonsen krävs sannolikt att vissa kriterier blivit uppfyllda: Tjuven har suttit och sökt på nätet efter en speciell bil. Tjuven har slagit på bilen i bilregistret. Tjuven har letat rätt på bilen hos ägaren (men vad händer om bilen står i ett garage på annan adress än där ägaren bor??) Tjuven blir senare haffad. Tjuven erkänner att han gått tillväga enligt ovanstående. Annars kan man väl aldrig bevisa att bilarna blivit stulna pga visade regnummer.........eller?? Mats BMW CS #5847 |
|
|
Numer krävs väl fax alternativt SMS för att via registreringsnummer få fram ägare? I alla fall faxen loggas, rimligtvis borde ju även telefonnumret loggas. Enklast för att hitta en bil utifrån en annons är väl annars att söka på namn eller telefonnummer på eniro. Biltjuvarna som söker objekt via nätet är nog snäppet mer skarptänkta än den genomsnittliga pundaren, så jag har svårt att tro att dom personerna inte skulle få fram nummer eller adress via ett samtal till säljaren. Vill man gardera sig parkerar man helt enkelt bilen någon helt annanstans är hemma under tiden bilen är ute på nätet. På jobbet, hos svärföräldrarna, you name it. Då kan man ha namn, nummer och registreringsnummer i annonsen och därmed klassas som seriös, samtidigt som det blir svårare att via uppgifter från annonsen hitta bilen. |
|
|
Jag ser inget skäl till att inte sätta ut regnr. Att det skulle göra det lättare att hitta bilen är trams. I en seriös annons står ju säljarens namn och telefonnummer utsatt, samt ungefär var i Sverige bilen befinner sig - därmed är det enkelt att via valfri katalogtjänst ta reda på var köparen bor. Att dölja regnumret gör det kanske lite krångligare, men samtidigt försvårar man för och förargar seriösa köpare. Bättre då att hålla lite extra koll på bilen under tiden den är till salu, eller bättra på försäkringen, om man misstänker att den kommer att bli stulen. Wilhelm Svenselius |
|
|
"var SÄLJAREN bor", skall det förstås vara. Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.